Zatiahnuté
Bratislava
Henrieta
28.11.2024
Dokáže znížiť Slovensko emisie a splniť záväzok voči EÚ? Bez reforiem to nepôjde
Zdielať na

Dokáže znížiť Slovensko emisie a splniť záväzok voči EÚ? Bez reforiem to nepôjde

BRATISLAVA / Európska komisia opäť sprísnila jednotlivým krajinám limity na produkciu skleníkových plynov. Kým pre viaceré štáty únie sú ciele do roku 2030 nesplniteľné, na Slovensku by sme sa k nim mohli aspoň priblížiť. Udržali by sme sa tak medzi krajinami Európy s najnižšími emisiami. Bez dôležitých reforiem to však nepôjde.

Brusel si opäť raz na seba uplietol dlhý bič a stanovil ciele, o ktorých môžu viaceré európske štáty len snívať. "Uvedomujem si, že zvýšenie limitu zo 40 na 55 % je pre niektorých veľa a pre iných zase nie dosť. Naša dopadová štúdia však ukazuje, že európska ekonomika a priemysel to zvládnu," vyhlásila predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen. Len pre Slovensko to v praxi znamená znížiť emisie o štvrtinu – drvivá väčšina štátov únie je na tom ešte horšie.

Aby sme splnili európske limity, museli by sme na Slovensku prestať s kúrením tuhými palivami a úplne odstaviť dopravu. Je tu však ešte aj iná možnosť. A to siahnuť na priemysel. "Blízko k tomu dosiahnutiu cieľa by sme boli, keby sme zavreli košické železiarne a to by znamenalo veľký výpadok pracovných miest," uviedol ekonomický analytik Iness Radovan Ďurana.



Slovensko od roku 1990 znížilo produkciu emisií zhruba o 40 %. Úlohou zostáva minimalizovať využívanie uhlia či pevného paliva a nahradiť ho napríklad o polovicu ekologickejším plynom."Zemný plyn je k dispozícii tu a teraz a okamžite vie prispieť k splneniu týchto emisných cieľov," povedal výkonný riaditeľ Slovenského plynárenského a naftového zväzu Richard Kvasňovský

Minister životného prostredia Ján Budaj si myslí, že " máme silnú alternatívnu energiu, máme jadro. Slovensko má predpoklady splniť tieto vízie." Prejsť na obnoviteľné zdroje si vyžaduje čas a peniaze, ktoré najmä v čase korony akosi chýbajú. "Zelená ekonomika neznamená ekonomický rast, ale zvýšené náklady," dodáva Ďurana.



Tento fakt by mohol zdražiť európske produkty v zahraničí a záujem o ne môže klesnúť. Dôležité je preto zamerať sa aj na dopravu. Každé ďalšie sprísnenie emisných limitov naháňa husiu kožu predovšetkým automobilkám, ktorým za ich nedodržanie hrozia miliardové pokuty.

Práve doprava si priam pýta alternatívne pohony, no nielen na elektrinu."Na báze plynu, čiže CNG - stlačený zemný plyn, ale aj LNG - skvapalnený zemný plyn, ale aj vodík," uviedol Kvasňovský.

Zmenia sa podmienky pridelovania eurofondov? Viac sa dozviete v reportáži:​

Súvisiace články

Najčítanejšie správy