Obchodníci využili netradičnú zbraň v boji proti koronavírusu. Takto sa chcú vyhnúť konfliktom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Čoraz viac obchodníkov sa zamýšľa nad tým, ako upozorňovať zákazníkov, aby nosili rúška, aby to bolo naozaj účinné a aby nevznikali ani konflikty. Jednu možnosť zrejme našli v bratislavskom obchodnom dome, kde namiesto slov používajú terčík.
Vyzerá to ako detská placačka, v tomto obchodnom centre však prišli na to, že takáto jednoduchá vec je účinnejšia než slovný dohovor a upozornenie, aby si človek nasadil rúško.
"Zvolili sme túto formu z dôvodu, že verbálne upozornenie častokrát vyvolávalo menšie konflikty. Preto sme sa rozhodli pre takéto vizuálne napomenutie našich zákazníkov. Zhruba po mesiaci tohto fungovania môžeme skonštatovať, že všetko funguje v poriadku," uviedol prevádzkový manažér obchodného centra Avion Igor Tvarožek.
To, že slovné upozornenia často prinášajú konflikty zistili už mnohí obchodníci. "Zákazníkov upozorňujú nielen zamestnanci obchodu, ale stáva sa, že aj samotní zákazníci. Dochádza kvôli tomu ku konfliktným situáciám, preto opätovne vyzývame všetkých k tolerancii a zodpovednosti," povedal predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.
To, že naozaj veľa závisí od spôsobu upozornenia vysvetľuje aj bojovník proti hoaxom na internete. "Keď k človeku pristupujeme s určitou vľúdnosťou a bez agresivity, ale s pochopením. je väčšia pravdepodobnosť, že bude mať ochotu sa s nami baviť. Prípadne cúvnuť zo svojho postoja," vysvetlil publicista Jakub Goda.
Obchodníci skúšajú akékoľvek iné efektívnejšie spôsoby. Motivácia - nosíte rúška, chránite aj našich baristov, funguje osvedčene aj v sieti kaviarní. "Určite sa najviac osvedčila pozitívna motivácia. Ľuďom ukazujeme, že rúška nosíme aj my," zdôveril sa regionálny manažér Starbucks Slovensko Patrick Ninc. "Zákazníkov. ktorí rúško nemajú odmietame obslúžiť," dodal. Podobne v bratislavskom mäsiarstve sa držia hesla - nie je rúško, nebude mäso.
Obchodníci na upozorňovanie zákazníkov používajú letáky, nápisy, značky, ale aj zvukové upozornenia. "V praxi sa nám osvedčila najmä kombinácia dostupných komunikačných nástrojov," uviedol Martin Krajčovič.
V inom obchode nájdete upozornenia aj priamo medzi cenovkami. Obchodníci odkazujú, že rúška zachraňujú životy a zatiaľ na boj s pandémiou nemáme nič lepšie. "Sociálny odstup v kombinácii s rúškom je, bohužiaľ, stále to najlepšie, čo máme," pripomenul virológ Biomedicínskeho centra SAV Boris Klempa.
Nosenie rúšok môže spôsobiť aj niekoľko vážnych konfliktov. Viac sa dozviete v nasledujúcom videu: