Top gun po Slovensky: Naši piloti na stíhačku F16 trénujú v USA
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Kým prvá slovenská stíhačka F16 preletí nad našimi hlavami, ubehne ešte veľa dní, či mesiacov. Slovenskí piloti však už teraz s týmito strojmi lietajú v Spojených štátoch. Títo letci budú súčasťou úplne novej vojenskej letky, ktorá nahradí súčasných pilotov dosluhujúcich ruských Migov.
Noví slovenskí piloti sa už dnes pripravujú na svoje budúce pôsobenie. V spojených štátoch sa učia všetko to, aby boli už v blízkej budúcnosti tými najlepšími.
"Máme príležitosť vidieť lietanie z iného uhla. Myslím si, že učiť sa od tých najlepších, vymieňať si skúsenosti je veľkým benefitom pre Slovenských pilotov," Vladiš Masaryk, študent pilot. Slovenské vzdušné sily prejdú veľkou generačnou výmenou. Piloti, ktorí dnes lietajú na starých ruských Migov spolu so strojmi pôjdu buď do zálohy, alebo do výslužby. Pre nové stíhačky pripravujú úplne novú letku. Pilotov, ale aj pozemný personál. "Prejdú celým procesom komplet, až sa vycvičia lietadlá F16 a potom predpokladáme, že dlhodobo budú pôsobiť v ozbrojených silách ako špičkoví piloti na tento druh techniky," vyjadril sa minister obrany Jaroslav Naď. Momentálne je za morom šesť slovenských profesionálov. Postupne ich bude pribúdať. Záujem je podľa šéfa rezortu obrany mimoriadny.
"Máme vybratý dostatočný počet pilotov teraz, ale samozrejme že ako to býva, tým výcvikom neprejde každý pilot, takže je tam aj nejaká záložná skupina. Musím povedať, že tých žiadateľov bolo násobne viac, ako potrieb, ktoré máme. Čiže momentálne nehľadáme ďalších," pokračoval minister obrany Jaroslav Naď.
Piloti sa postupne učia teóriu, tak, aby F16 poznali absolútne dokonale. Kým sa posadia do kokpitov nových slovenských strojov za miliardy eur, najskôr musia zvládnuť manévre na cvičných podzvukových, neskôr nadzvukových strojoch. "Sme súčasťou NATO. Preto je pre nás veľmi dôležité byť tu a naučiť sa spolupracovať s Američanmi, ale aj s rovesníkmi z iných krajín. Tak, aby sme boli na rovnakej úrovni," poznamenal pilot študent Erik Tomčík. "Je tam 6 pilotov. Ďalší ôsmi pôjdu niekedy na prelome rokov," informoval Naď. "Je to spoločný výcvik. My vieme ako pracujú oni, oni vedia ako pracujeme my. Takto je to pre nás všetkých najefektívnejšie," ozrejmil inštruktor David Post.
Vycvičená letka by mala byť plne funkčná v pohotovosti na Slovensku o necelé tri roky. Okrem pilotov je však dovtedy potrebné kompletne prerobiť celú infraštruktúru. Vrátane letiska na Sliači, kde budú nové F16 doma parkovať. "Začneme naozaj v priebehu budúceho roka masívnu výstavbu a rekonštrukciu na letisku Sliač a uvidíme koľko nám to bude trvať. Ale v roku 2023 by sme naozaj mali byť hotoví," dodal minister.