Mladá generácia prichádza s novými vývojovými technológiami
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na Slovensku každý rok pribúdajú nové firmy mladých podnikateľov, ktoré prinášajú nové technológie a výsledky výskumov, ktoré sú prospešné aj v zahraničí.
Sú mladí, ambiciózni a každý z nich sa venuje inej činnosti. Obaja majú minimálne jednu vec spoločnú. Zúčastnili sa 14. ročníka súťaže Mladí inovatívni podnikatelia a vyhrali. Darina Štyriaková získala cenu ministerstva hospodárstva a Tomáš Berto vyhral cenu absolútneho víťaza.
Darina Štyriaková je mladou podnikateľkou v oblasti enviromentálneho hazardu. Jej zameraním je ťažba nerastných surovín ekologickým spôsobom prostredníctvom bioluhovania, ktorý využíva na tento proces baktérie.
V oblasti medicínskych technológii začal podnikať Tomáš Berto, ktorého firma sa sústreďuje na vývoj diagnostických postupov na presnejšiu diagnostiku nádorových ochorení. U mužov je to predovšetkým rakovina prostaty a u žien rakovina prsníka.
Na začiatku ich podnikania bolo dôležité, aby dokázali investorov presvedčiť o potenciáli ich projektov. Teraz sú už v štádiu, kedy ich čakajú kontrakty od veľkých zákazníkov. Tomáš Berto dodáva, že v oblasti medicíny je to investovanie o niečo náročnejšie: "Ak chcete prispieť do medicínskeho odvetvia musíte prejsť veľkým množstvom klinických skúšok, certifikátov a regulácii."
Ak mladí podnikatelia začnú s vývojom vo vedeckých a technologických oblastiach sú väčšinou na hrane úspechu vedy a zároveň úspechu po finančnej stránke, dokázať udržať chod firmy, najmä v jej začiatkoch. "Myslím, že jedno súvisí s druhým, pretože tá firma v podstate stavia na tom našom vedeckom know- how. A samozrejme, najdôležitejšie je, aby z toho, čo robíme niekedy bolo niečo užitočné, aby to neostalo iba na papieri," reagoval Berto.
Súťaž Mladí inovatívni podnikatelia ponúka možnosť nielen spoznať iných kolegov a ich projekty, ale najmä oboznámiť ostatných o tom svojom a ukázať jedinečnosť výsledkov výskumu a prínos pre spoločnosť. "Je to o tom, že nikto na svete túto technológiu neposkytuje a málokto o nej vie," priznáva Darina s tým, že takýchto súťaží sa zúčastňujú hlavne kvôli tomu. Súčasťou súťaže je aj biznisový plán, alebo idete podnikať prostredníctvom predaja alebo môžete licencovať nejakú technológiu farmaceutickej firme.
Na otázku, či po súťaži prichádza aj väčší záujem o ich firmy a produkty, odpovedali obaja pozitívne. V oboch firmách došlo k nárastu nových zákazníkov alebo podpisu investičnej zmluvy.
Ako mladí podnikatelia, ktorí sa súťaže zúčastnili a aj obsadili víťazne priečky dúfajú, že ľudí s rovnakým entuziazmom bude stále iba pribúdať.