Slovensko má obrovský ekonomický problém. Musíme si požičať stovky milióny eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovenská ekonomika nemá len zdravotný, ale aj veľký ekonomický problém. Pomôcť padajúcemu hospodárstvu nie je jednoduché. Druhá vlna je devastačná. Výrobu dnes musela odstaviť jedna automobilka. Problémy má jej dodávateľ zo zahraničia. Najviac podnikov však trpí pre pandemické opatrenia. Slovensko si musí požičať.
Od Európskej únie potrebujeme úver cez 630 miliónov eur. Cieľom pôžičky je zabezpečenie financovania mimoriadnych opatrení. Napríklad na režim skráteného pracovného času. Ten už beží a koncept trvalého kruzarbeitu prešiel v stredu na vláde.
Peniaze bude treba na mnohých frontoch. Kabinet Matoviča odklepol pomoc aj najviac postihnutej oblasti, cestovnému ruchu - a to vo výške 100 miliónov na tri roky. Maximálna lehota splatnosti úveru je 15 rokov. Výhodou tejto pôžičky sú nízke úroky. Financie odložené bokom z dobrých čias po vláde Smeru neostali a niekde sa vziať musia. Na novej vláde zamestnávateľom prekáža ale nekoncepčnosť, aj keď chápu, že to má zložité. Už dávno mali byť vypracované krízové scenáre. "Aby nemuselo dochádzať k zatváraniu celých firiem a prípadnému celému lockdownu," vyjadril sa tajomník RUZ Martin Hošták.
O celkovom vypnutí ekonomiky ako o zlom riešení hovoril ešte v utorok minister financií, keď obhajoval Matovičove celoplošné testy. Aj tie však niečo stoja. Cez 50 miliónov eur a ďalšie bude stáť logistika, ak to vôbec vláda Igora Matoviča zvládne. Proti vypnutiu krajiny sú naďalej veľké podniky, ktoré už od prvej vlny majú svoje prísne pravidlá a zatiaľ sa im nákazu podarilo vždy zachytiť.
Veľké závody sú dôležité pre chod štátu, do jeho pokladnice odvádzajú stovky miliónov eur ročne. Bez nich by nefungovalo zdravotníctvo napríklad. "Straty, ktoré by spôsobilo úplné vypnutie výroby sú také veľké, že dnes ich ani nevieme vyčísliť," povedal generálny sekretár APZ Andrej Lasz.
Firmy pritom neohrozuje len pandémia a prípadné opatrenia u nás. Žilinská Kia musela odstaviť výrobu pre problémy s dodávateľom dielov zo zahraničia na rannej zmene. Tie sa do áut nedajú domontovať dodatočne.