Jasno
Bratislava
Emília
24.11.2024
Slovensku chýbajú piloti vrtuľníkov, letka ministerstva a záchranári majú problém
Zdielať na

Slovensku chýbajú piloti vrtuľníkov, letka ministerstva a záchranári majú problém

SLOVENSKO / Na Slovensku je nedostatok pilotov vrtuľníkov. Už pred tromi rokmi odborníci varovali, že onedlho tento problém pocítia záchranári, armáda aj letka ministerstva vnútra. Na vrtuľníkoch väčšinou lietajú už len bývalí vojaci, ktorých vyškolila armáda. Viacerí však už čoskoro dosiahnu dôchodkový vek a s lietaním skončia. Nových skúsených pilotov je však veľmi málo. Výcvik je náročný nielen časovo, ale aj finančne. Napríklad na leteckého záchranára v horách musíte mať nalietaných tisíc hodín.

Práca pilota určite nespadá medzi krátkodobé zamestnania. Piloti tvrdia, že ide o celoživotné vzdelávanie a ich poslanie."Nedostatok kvalifikovaných pilotov vrtuľníkov je v súčasnosti realita mnohých vrtuľníkových leteckých spoločností," vysvetlila hovorkyňa leteckých záchranárov Zuzana Hopjaková."Nedostatok pilotov vrtuľníkov je tichý problém," povedal súkromný pilot a letecký záchranár Tomáš Kika. "Výcvik tohto personálu je zdĺhavý a náročný, ako aj na financie aj letové hodiny, takže vnímame tuto situáciu s nedostatkom pilotov na trhu," potvrdil zástupca riaditeľa leteckého útvaru ministerstva vnútra Michal Ondruš. 

Aktuálne má letka ministerstva vnútra či súkromná vrtuľníková spoločnosť ATE, vlastniaca licenciu na leteckú záchranu, miesta pre pilotov plne obsadené. Ich nedostatok v blízkej budúcnosti však nad nimi visí ako Damoklov meč. "Systémovo sa totiž piloti prestali vychovávať a tento stav, nedostatok, sa negatívne odráža v celom civilnom letectve," upozornila Hopjaková."Minú sa piloti, ktorých vyprodukovala armáda a zložky, títo piloti pôjdu do dôchodku a potom zrazu vznikne veľký priepastný rozdiel medzi skúsenými vylietanými seniormi-pilotmi, ktorí odišli, a mnohými mladými pilotmi," poznamenal pilot Tomáš Kika. 

Výcvik je aj finančne náročný 

A tí jednoducho za veľmi krátky čas nemajú fyzicky možnosť získať dostatok skúseností a nalietaných hodín. Navyše, výcvik nie je náročný len časovo, ale aj finančne."Na to, aby ste mohli lietať rekreačne, vám stačí asi 45-hodín vo vrtuľníku, čo zodpovedá zhruba 15-tisíc eurám," priblížil letecký inštruktor Ján Krčil."Kým sa pilot stane profesionálom, trvá to aj dva roky, no stále má nalietaných iba približne dvesto hodín," uviedol hovorca Slovak Training Academy Dušan Tokarčík. "A tam už sa bavíme o investícii okolo 60-80 tisíc eur," upresnil inštruktor Krčil. 

Letecký útvar ministerstva vnútra prijíma pilotov s minimálnym náletom päťsto letových hodín. Na zásah do hôr sa však dostanú len tí najskúsenejší a najvycvičenejší. "A tiež musí spĺňať požiadavku minimálneho náletu tisíc hodín," uviedla hovorkyňa leteckých záchranárov."Tatry sú špecifickým priestorom kvôli úzkym dolinám, a teda aj z nášho útvaru tam chodia len piloti, ktorí sú vyberaní nielen na základe počtu hodín a odlietaných rokov, ale aj na základe predpokladov, ktoré majú, skrz techniku pilotáže," povedal Michal Ondruš. 

Rezort obrany rieši čiastočný nedostatok pilotov vrtuľníkov systémom dopĺňania personálu. Hlavným zdrojom sú absolventi Leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach, no i regrúti z radov občanov. Ročne vyškolíme niekoľko desiatok pilotov pre zahraničie, ale aj pre potreby vzdušných síl našej armády," priblížil Tokarčík. 

Nová flotila vrtuľníkov 

Letecký útvar ministerstva vnútra plánuje v budúcnosti obstarať novú flotilu vrtuľníkov, ďalší letecký personál tak bude zrejme nevyhnutnosťou. "Preto LÚ MV má v zálohe nejaké scenáre, ktoré by nám pomohli vo vlastnej réžii vyriešiť tento problém do budúcna," skonštatoval Ondruš. 

Zrejme by pomohlo, keby si ministerstvo mohlo začať, podobne ako naša armáda, vychovávať pilotov vo vlastných radoch. V zahraničí napríklad budúci piloti naberajú skúsenosti ako pomocníci či členovia posádky."Postupne získavajú aj pilotnú licenciu, skúsenosti a prepracujú sa až do kokpitu. Takýto systém by dokázal tento problém riešiť aj u nás," dodal Kika. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy