Slovensko bude čistejšie. Spustí sa zálohovanie plastových fliaš a plechoviek
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko môže byť čistejšie. Od začiatku budúceho roka sa spustí zálohovanie plastových fliaš a plechoviek. Za každú vrátenú do obchodu dostanú ľudia 15 centov. Zmyslom nového systému bude to, aby sa obaly vracali, a nekončili v prírode.
Už o rok sa správanie mnohých ľudí na Slovensku zmení. Nebudú plastové fľaše deformovať a hádzať do kontajnerov, ale pomerne zachovalé ich budú vracať naspäť do prevádzok, pretože za ne dostanú naspäť svoje peniaze. "Do roku 2025 chceme vyzbierať 90 percent a viac," prezradil minister životného prostredia Ján Budaj.
Spustí sa zálohovanie plastových fliaš a plechoviek.
Len cez prevádzky aliancie moderného obchodu ročne prejde viac ako 500 miliónov plastových fliaš. Ak by ich uložili jednu za druhou, tak by obložili hranice Slovenska až 89 krát. Zálohovanie presadil ešte exminister životného prostredia László Sólymos. Argumentoval aj tým, že obrovské množstvo takýchto obalov končí v riekach, lesoch, či na lúkach. "Ide o to, aby sme tie PET fľaše a plechovky dostali z prírody, zo skládok tam, kde patria," povedal Sólymos.
Po novom už ľudia budú aj finančne motivovaní, aby plastové fľaše nezahadzovali kade-tade. Nápoje zrejme mierne zdražejú o sumu, ktorá sa bude vracať. Na obaloch pribudnú čiarové kódy. Pred vrátením teda bude dôležité fľašu, či plechovku nepokrčiť, aby prístroje mohli kód prečítať, a vyplatiť peniaze. "Mala by byť spôsobilá na prijatie, takže nie úplne pokrčená," vysvetlil Lucia Morvai, Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd.
Keď sa pred časom už vážne uvažovalo o zálohovaní, niektorí obchodníci to podporovali, iní boli kritickí. Teraz sa štyri významné subjekty spojili, a to výrobcovia nealkoholických nápojov, výrobcovia piva i obchodníci. A práve ich konzorcium uspelo vo výberovom konaní na správcu celého systému. Ten nebude vytvárať zisk, ale má skvalitňovať pohodlie spotrebiteľov. "Viac ako 80 percent všetkých obalov, ktoré sa uvedú na trh, idú cez našich členov. A je to viac ako 4-tisíc prevádzok," doplnil Morvai. Za necelý rok teda treba pripraviť funkčný systém, ktorý má byť pre zákazníkov čo najjednoduchší. "Ten komfort pre užívateľov bude napokon tvoriť 6500 odberných miest," ozrejmil Budaj.