Jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Pandémia ničí aj nepravidelnú autobusovú dopravu. Bez pomoci odvetvie skolabuje
Zdielať na

Pandémia ničí aj nepravidelnú autobusovú dopravu. Bez pomoci odvetvie skolabuje

BRATISLAVA / Pandémia koronavírusu ničí mnoho firiem a podnikateľov. V tejto kategórii je aj nepravidelná autobusová doprava. Iniciatíva "Zaautobusy.sk" tvrdí, že toto odvetvie kolabuje. Od vlaňajšieho marca až doteraz sú totiž bez príjmov. Autobusy im už 10-mesiacov stoja a chátrajú. Leasingové splátky za autobusy, či nájmy za parkoviská, ale musia platiť ďalej. Podľa šéfa iniciatívy je situácia už taká náročná, že zanikajú 30-ročné firmy.

​V rodinnej firme zo Sačurova majú dva autobusy. Obidva sú odstavené už štvrtý mesiac. Po poslednej zrealizovanej zákazke. Objednávky majú do konca roka. No len na papieri. Kým iní okolo nich z fachu dostali odškodné, oni si zatiaľ s kompetentnými za svoju eseročku dopisujú emaily.

"Živnostníci, napríklad brat dostal. Bolo mi odpovedané e-mailom, že momentálne majú dovolenku, že 8. začínajú robiť, dnes je 19. a stále žiadne vyjadrenie," povedal Michal Migaľ, majiteľ rodinnej prepravnej firmy. Je to ťažké. Syn si už dokonca našiel prácu inde. Stále nevedia čo bude. "Tak jedine zošrotovať autobusy. Kto ich od nás kúpi?" skonštatoval Migaľ.

​Prevádzkovatelia nepravidelnej autobusovej dopravy dostali pomoc od štátu naposledy vlani v auguste. Od vtedy doslova bojujú o prežitie. Autobus je novým prírastkom aj jednej bratislavskej rodinnej firmy. Teraz sa jej majiteľ bojí, že oň príde. "Tam sú mesačné splátky okolo 3 a pol tisíca. Je to dosť hrozné," vyjadril sa Pavol Balšan z rodinnej prepravnej firmy v Bratislave. Pavol prevádzkuje takúto firmu spolu s bratom. Na trhu je už 30 rokov a založil ju ešte ich otec. Aj preto ich tento stav veľmi bolí. "Tieto autobusy tu stoja od marca minulého roka. Je to o prežitie. My sme na nule, my si požičiavame od rodiny, šoférov sme museli prepustiť, lebo my už nemáme nič," zhodnotil Pavol.

Pavol, ktorý v autobuse odjazdil tisíce kilometrov teraz pracuje ako mechanik. O firmu ale prísť nechce. Podobným problémom čelí aj Peter Mušitz, ktorý poskytuje služby v nepravidelnej autobusovej doprave tiež 30 rokov. Len leasingy ho stáli veľa. "Za marec, apríl, máj, jún a júl sme museli tie leasingy doplatiť. Pri troch autobusoch to bolo skoro 150-tisíc eur a boli sme úplne bez príjmu. Takže ani veľká perina by nám asi nepomohla na to prežitie do ďalšieho obdobia," skonštatoval Peter Mušitz, majiteľ rodinnej prepravnej firmy, šéf iniciatívy Zaautobusy.sk.


Iniciatíva Zaautobusy.sk upozornila na svoju zúfalú situáciu ešte pred Vianocami aj premiéra Igora Matoviča a ministra dopravy. A to formou otvoreného listu so žiadosťou o pomoc. Doteraz im ale žiadna reakcia neprišla. Preto pred pár dňami poslali otvorený list aj ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi. "Ministerstvo hospodárstva chce tomuto segmentu opätovne pomôcť, a preto plánuje v priebehu januára vyhlásiť „novú“ výzvu, v rámci ktorej bude možné predkladať žiadosti za obdobie august - december 2020," uviedla hovorkyňa ministerstva hospodárstva Katarína Matejková.

"O možnostiach navýšenia pomoci pre nepravidelnú autobusovú dopravu budeme ešte hovoriť s ministerstvom hospodárstva. Ak na tom bude zhoda, sme pripravení zaoberať sa aj prípravou novej schémy pomoci," vyjadril sa hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. A presne to títo prepravcovia chcú. Tisíc eur na mesiac ako dostali vlani im na pokrytie nákladov vôbec nestačí. Pre porovnanie ich českí kolegovia od štátu dostali 7 až 8 násobne vyššiu záchranu. "Tieto podnety budeme vyhodnocovať a zvážime možnosti ich zahrnutia do podmienok výzvy," povedala Matejková.

Šéf iniciatívy Zaautobusy.sk sa ale obáva toho najhoršieho scenára. "Ak do leta tohto roka nezačneme jazdiť, tak nutne všetci budeme musieť ukončiť zmluvy a tým, že sme zaťažení garanciami osobným majetkom, tak pravdepodobne skončíme na ulici." skonštatoval Mušitz. Aj preto sa snažia zarobiť ako vedia. Tento týždeň sa napríklad stanú dva autobusy mobilnými odbernými miestami v bratislavskej Záhorskej Bystrici. Zdravotníkov si museli zohnať sami. "Ľudia prídu dopredu k autobusu, kde sa zaregistrujú. Cez druhé dvere si nastúpia na prvý schodík, kde im bude odobratá vzorka, ktorá sa tu v autobuse aj vyhodnotí," dodal Mušitz.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy