Na ceste z Kraľovian do Poľska si počkáte. Rozpadávajúca skala ohrozovala vlaky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KRAĽOVANY / Ak ste sa v stredu vybrali po medzinárodnej ceste smerom od Kraľovian do Poľska, určite ste to oľutovali. Dopravu tam do neskorých hodín riadila polícia a autá púšťala v približne polhodinových intervaloch. Všetko sa to deje pre skalnaté bralo pohoria Malej Fatry, ktoré sa vplyvom počasia začalo rozpadávať a balvany ohrozovali železničnú trať a cestu prvej triedy. Sanačné práce trvajú už tri mesiace. Železnice na to minú takmer 3 milióny eur.
"Popod skalné bralá z ktorých padajú kamene a je poterbné ich sanovať," uviedol konateľ realizačnej firmy Martin Suchý.
Z vlaku či z auta je síce bralo v doline romantické, avšak aj nebezpečné. Ak by sa uvolnili skaly zo skalnej steny, ohrozili by dopravu. V ťažko dostupnom teréne žeriav musel nahradiť vrtulník, ktorý prepraví až tri tony materiálu.
"Vrtulník musel byť zavolaný, siete a bariery sú v tak neprístupnom a vzdialenom území, kde by žiadna technika nebola schopná nám tie materiály dopraviť," dodal konateľ realizačnej firmy Martin Suchý.
Odvážni horolezci tak urobia konštrukcie na zábrany a dajú na ne pletivo. "Bralo sa sieťuje a montujú sa bariéry," opísal Suchý.
Najprv však museli bralo očistiť od náletových drevín. Až na 3000 metroch štvorcových. "Plošného odstránenia zvetralej časti skalnej horniny a nestabilných skalných blokov na ploche 3600 m2," uviedla hovorkyňa odboru komunikácie a marketingu ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Sanačné práce vrcholila, v marci by malo byť bralo už spevnené. Obmedzená je však železničná doprava. "Na trati sú zatial výluky, každý utorok a štvrtok," informoval Suchý.
"Cestujúci sú prepravovaní náhradnou autobusovou dopravou. Výsledkom sanačných prác by mala byť dlhodobá stabilita sanovanej skalnej steny," uzavrela hovorkyňa Achbergerová.