Problémy seniorských domovov. Očkovanie je pomalé a nemocnice vraj odmietajú hospitalizovať klientov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Zúfalá je situácia je nielen v nemocniciach, ale aj v zariadeniach sociálnych služieb. Podľa šéfky Asociácie Sociálnych služieb Anny Ghannamovej sú dokonca riaditelia nútení vyberať, ktorým pacientom so zhoršujúcim sa stavom majú zavolať záchranku. Skúsenosť s tým, ako klienta opakovane nakladali a vykladali zo sanitky po pokynoch z krízového riadenia univerzitnej nemocnice, má i riaditeľka zariadenia v Senci.
"Stala sa nám včera bohužiaľ takáto situácia, kedy naložili nám do RZZ klienta, potom dostali avízo, že musia ho vyložiť a potom za 5 minút zasa naložiť," povedala Silvia Poorová, riaditeľka ZSS Domus Bene – Dom dobra.
Aj toto je realita v mnohých zariadeniach sociálnych služieb, ktoré sa starajú o pozitívnych klientov. Aktuálne majú infikovaných klientov vo viac ako 260 zariadeniach.
Ďalšieho klienta zo seneckého Domusu Bene brali aj v utorok a stále nie je isté, či si ho v nemocnici nechajú.
"My máme problémy, že príde RZZ, ktorá zhodnotí - áno, že je vhodný na hospitalizáciu, ale nám oznamujú, že nemocnice sú plné. Nemajú kde zobrať našich klientov," vysvetlila riaditeľka zariadenia. "Tá situácia je tam naozaj katastrofálna. Majú viaceré skúsenosti, že im neberú záchranári tých klientov do nemocníc. Nechávajú to na tie zariadenia," priblížila Anna Ghannamová, predsedníčka Asociácie Sociálnych služieb.
DSS sa snažia 24 hodín denne pozitívnym klientom pomáhať aj pomocou kyslíkových prístrojov. Často sa ale stáva, že ich stav sa dramaticky zhorší po desiatich dňoch. Riaditelia práve vtedy volajú sanitku, ale nedokážu oni rozhodnúť o stave akútnosti. Čo podľa Silvie Poorovej od nich požaduje krízový štáb univerzitnej nemocnice. "Bohužiaľ, my túto situáciu nevieme zvládnuť, my nie sme lekári, my sme riaditelia. My nezhodnocujeme stavy zdravotné. Ak vidíme ten zdravotný stav zhoršujúci, vždy voláme rýchlu zdravotnú službu," upresnila riaditeľka.
"My nie sme nemocnice, aj keď sa veľmi snažíme pomôcť tým nemocniciam, opakujem, my nie sme nemocnice. A nemôžeme my mať na sebe tú Sofiinu voľbu, že musíme vyberať, ktorého z tých klientov vyberieme a pošleme do sanitky. To sa proste nedá," upozornila Ghannamová.
Univerzitná nemocnica Bratislava to ale odmieta. Tvrdí, že jej krízový štáb nerozhoduje o tom, kto má byť alebo kto nemá byť prevezený do nemocnice. Podľa nej o tom rozhoduje pracovník záchrannej zdravotnej služby a krízový štáb iba smeruje sanitku s naloženým pacientom do niektorej z jej nemocníc. "Každý pacient, ktorého stav si vyžaduje hospitalizáciu, je v nemocnici umiestnený. V žiadnom prípade z krízového štábu univerzitnej nemocnice nikto nedával pokyn, že pacient musí byť vyložený a následne znovu naložený do vozidla záchrannej zdravotnej služby. K takejto komunikácii z našej strany určite neprišlo," ubezpečila hovorkyňa Univerzitnej nemocnica Bratislava Eva Kliská.