Zatiahnuté
Bratislava
Milan
27.11.2024
PRIESKUM: Začlenenie detí so zdravotným znevýhodnením je stále veľkým problémom
Zdielať na

PRIESKUM: Začlenenie detí so zdravotným znevýhodnením je stále veľkým problémom

Zdroj: Platforma rodín

BRATISLAVA / Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením zverejnila výsledky zberu dát o úrovni začleňovania detí so zdravotným znevýhodnením do spoločnosti, z obdobia prelomu rokov 2019 a 2020. Potvrdili značné vylúčenie detí so zdravotným znevýhodnením a ich rodinných príslušníkov zo spoločnosti.

Zverejnením výsledkov prieskumu v súčasnej dobe organizácia sleduje jediné: zacieliť našu pozornosť na to, že súčasná „doba izolácie“ je spoločná pre všetky deti bez rozdielu. Dôležité je však už teraz myslieť na to, kam nás táto spoločná skúsenosť posunie. Preto je na mieste pripomenúť si východiskovú situáciu rodín, v ktorých vyrastajú aj deti so zdravotným znevýhodnením.

Zber dát bol zameraný na sledovanie miery začlenenia detí a mládeže do spoločných aktivít, pričom sledovaný výber miest aktivít kopíroval prirodzené prostredia bežných detí. Spätnú väzbu poskytlo 270 respondentov kde 217 z nich tvorili sledované vekové skupiny detí 0-6 a 6-18 rokov.

 DOSTUPNOSŤ INKLUZÍVNYCH AKTIVÍT

Monika Fričová, koordinátorka podpory rodinám v Platforme rodín a spracovávateľka prieskumu hovorí: "Dôležitým faktorom, ktorý ovplyvnil výslednú mieru začlenenia detí a mládeže so zdravotným znevýhodnením, bola nedostupnosť inkluzívnych aktivít, kde by sa mohli zapojiť. Priemerne až 51% respondentov nemali možnosť sa zapojiť do spoločných aktivít a/alebo sa nezapojili, pretože o nich nevedeli.“ 39% respondentov si myslí, že začleneniu pomôže, ak verejnosť bude informovaná o živote ľudí so zdravotným znevýhodnením. 30% respondentov uviedlo, že potrebujú viac inkluzívnych aktivít. 21% odpovedí potvrdzuje, že pre väčšie začlenenie detí so zdravotným znevýhodnením je treba  hlavne dostupné a kvalitné inkluzívne vzdelávanie vrátane akceptácie potrieb dieťaťa v škole. 

Platforma rodín

​Monika Fričová potvrdzuje potrebu inkluzívneho vzdelávania: "Podiel žiakov v špeciálnom vzdelávacom prúde je na Slovensku takmer štvornásobne vyšší ako je európsky priemer. S takmer 6 % žiakov základných škôl v špeciálnych triedach a špeciálnych školách je Slovensko v rámci Európy na prvom mieste v podiele detí, vzdelávaných oddelene. Len polovica detí a žiakov s diagnostikovanými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) sa vzdeláva spoločne s ostatnými deťmi v triedach bežných škôl, v materských školách dokonca len jedna štvrtina.“

Súvisiace články

Najčítanejšie správy