Cyklistika môže dostať nový rozmer: Na cyklodopravu má ísť 100 miliónov eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / 100 miliónov eur má ísť ďalšie roky na cyklodopravu a cykloturistiku u nás. A to vďaka peniazom z plánu obnovy Európskej únie. Keď to samozrejme nespackáme. V čom sme na Slovensku v rámci eurofondov špecialisti. Pomocnú ruku chcú preto ministerstvám a úradníkom podať odborníci.
Aby to na Slovensku nebol takýto cyklohardcore, má tomu pomôcť celkom slušný obnos peňazí z plánu obnovy európskej únie. Cyklokomunita takýto nebývalý balík peňazí víta, jedným dychom ale dodáva, že je nutné, aby to neskončilo len pritom objeme. "Potrebujeme vedieť aké a kde cyklo stavať," hovorí prezident Cyklokoalície Dan Kollár.
Cyklo nadšenci preto v hromadnej pripomienke žiadajú reformné kroky na to, aby sa s cyklodopravou systematicky pracovalo. Odporúčajú napríklad využitie dát o mobilite. "Dnes už tie technológie, na základe toho vieme odhadnúť, kde ich stavať a tak," hovorí Kollár.
V pripomienkach nájdete aj celkový rozvoj cykloinfraštruktúry, či vzdelávanie zamestnancov verejnej správy v tejto oblasti. "Je potrebné výrazne posilniť kapacity na ministerstve dopravy, ktoré je gestorom tohto a ktoré by malo mať istú vlastnú autoritu vychádzajúcu z tohto a malo by byť nápomocné týmto samosprávam," hovorí Kollár.
Nemali by chýbať ani prístrešky pri železničných staniciach, či iných dopravných uzloch. Toto napríklad využili už v Cíferi, kde postavili štyri cykloprístrešky pre 100 bicyklov. Takto by to mohlo ísť všade, nie len v obci, kde je starosta Maroš Sagan, teda menovec nášho slávneho cyklistu. Koniec koncov aj vďaka Petrovi Saganovi začala byť cyklistika na Slovensku veľmi populárna aj pred lockdownom, že to nie je u nás optimálne vedia cyklisti mladší, aj starší.
Odborná verejnosť je momentálne v komunikácii s troma ministerstvami. Najmä však dopravou. "To je aj pointa, aby o tom rozhodovali ľudia, čo tým žijú," informuje hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.
Zároveň by bolo dobré rozdeliť a nerobiť duplicitne projekty, tak aby sa nekrížil plán obnovy s klasickými eurofondami. Financie sú v Bruseli nachystané. Dobrým príkladom ide aj samotný Brusel, kde lockdown a slabšiu premávku využili na rekonštrukcie a budovanie cyklochodníkov.