Dobrá správa pre planétu. "Zdravšie" jazdiť budú aj kamióny
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko sa usiluje "ozeleniť" aj kamiónovú dopravu. Jeden z najväčších prepravcov má v pláne prejsť na ekologické palivo, ktoré nebude prispievať k nárastu uhlíka v ovzduší. V utorok, 20. apríla, predstavil prvý kamión, ktorý jazdí na 100% bionaftu. Ak sa osvedčí, po roku by malo toto palivo využívať viac ako sto kamiónov.
Kamión, ktorý jazdí na bionaftu sa od bežných kamiónov ničím výnimočným nelíši. Jeho jedinečnosť spočíva v tom, čím sa kŕmi. "Ten motor má drobné technické úpravy hlavne pri filtroch a pri systéme spaľovania," vysvetlil zmenu oproti klasickým kamiónom generálny riaditeľ spoločnosti, Pavol Piešťanský.
Úpravy nie sú podľa kamiónovej spoločnosti náročné ani technicky, ani finančne a ani celková cena kamióna nie je odlišná od bežných . V čom sa ale výrazne líši, je palivo - a je ním 100% bionafta. "Tá bionafta, o ktorej hovoríme, má označenie B100, tzn. B ako bionafta a 100 je 100%," uviedol Radoslav Jonáš, špecialista biopalivárskych závodov v Leopoldove. Ide o prvý takýto kamión na Slovensku, ktorý keď prejde jednoročným testovaním a osvedčí sa, firma vymení za tento typ celú svoju flotilu. "Naša dopravná firma má viac ako 100 áut. Ak palivo bude dávať ekologický aj ekonomický význam, vymeníme celú flotilu," konštatoval generálny riaditeľ Pavol Piešťanský. Do zeleného paliva ich tlačia zákazníci. Uvažovali o plyne, ale Slovensko nemá dostatočne vybudovanú sieť čerpačiek. Z viacerých možností si vybrali túto. "Toto vieme použiť na každej pumpe, vymeníme v podstate jednu nádrž," povedal Piešťanský. Ako vidieť, zdravá výživa nie je témou iba pre ľudí, ale stáva sa trendom aj v kamiónovej doprave. "Prvý cieľ je znižovanie skleníkových plynov...druhý je dosahovanie obnoviteľných zdrojov, " doplnil Radoslav Jonáš. Biopalivo je vyrobené z repky, síce za sebou zanecháva CO2, ale novo zasiata repka ho opäť z ovzdušia stiahne. Otázne by mohli byť iné dopady na životné prostredie, napríklad využívanie pesticídov a podobne. "Na SK nie je možné repku pestovať inak ako dodržiavať správny agronomický postup. A správny postup nesmie poškodzovať životné prostredie," reagoval Martin Šácha zo združenia pre výrobu a využitie biopalív.