Volkswagen zastavil výrobu SUV. Čipová kríza dobehla aj nášho najväčšieho zamestnávateľa
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA, SLOVENSKO / Bratislavský Volkswagen vo štvrtok prerušil výrobu. A to práve, keď sa pandemické opatrenia uvoľňujú a začína sa aj zlepšovať nálada v ekonomike. Dôvodom nie je primárne covid, ale súvisí to s ním. Vo svete je vďaka pandémii málo čipov, ktoré moderné autá potrebujú skoro všade. Svoje skúsenosti s krízou polovodičov už má Kia v Žiline ako aj Stellantis v Trnave. zatiaľ jediný, kto výrobu prerušiť nemusel, je Jaguar Land Rover.
Do rannej zmeny o šiestej ráno vo štvrtok nenastúpili tisícky pracovníkov bratislavského závodu. Čipová kríza dobehla aj nášho najväčšieho zamestnávateľa. Doteraz bola fabrika u nás jedna z mála v rámci koncernu, ktorá čipovej kríze odolávala. "Darilo sa nám štyri mesiace zabezpečiť, aby sme to zvládli v tejto celosvetovej čipovej kríze," informuje šéf Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg.
Je to celosvetová kríza a postihuje všetkých výrobcov áut
Ide o druhotný dosah pandémie. Počas odstávky vlani na jar sa výrobcovia polovodičov preorientovali na spotrebnú elektroniku a teraz chýbajú autám. Ide napríklad aj o snehové búrky v Texase, kde sa čipy vo veľkom vyrábajú. "Autá sa stávajú sofistikovanejšími, stále viacej riešime elektrifikáciu a autonómne vozidlá. Tých čipov je potrebných jednoducho stále viac," hovorí analytička Jessica Caldwell.
Pre čipovú krízu museli zavrieť aj Kia a Stellantis
Čipy spôsobujú trnavčanom problémy celý apríl. Volkswagen teda na týždeň odstavuje zmeny, ktoré vyrábajú SUV. Malé mestské autá idú ďalej, ale tie nie sú ťažným segmentom fabriky. Celá táto situácia zaťažuje aj štát, kedže zamestnanci idú počas odstávky na kurzarbeit.