Zatiahnuté
-1°
Bratislava
Dalibor
20.1.2025
Motoristický novinár odporúča: Tieto rady na bicykli vám môžu zachrániť život
Zdielať na

Motoristický novinár odporúča: Tieto rady na bicykli vám môžu zachrániť život

BRATISLAVA / Počasie praje cyklistom, ktorých na cestách neustále pribúda. Počas jazdy na bicykli je ale potrebné dodržiavať pravidlá, pretože môžu neraz zachrániť život. Ako sa správať na cestách nám priblíži motoristický novinár Peter Mihálik.

Ako by sa malo jazdiť po cyklistickom chodníku, či chodníku pre chodcov

"Cyklochodník je špecifický priestor pre cyklistov, kde môžu jazdiť dokonca dvaja vedľa seba, avšak, nesmú ohrozovať ostatných účastníkov na cyklochodníku," hovorí motoristický novinár Peter Mihálik. Podľa neho je jazda po bežnom chodníku pre chodcov cyklistom zakázaná. Cyklista by tu mal svoj bicykel len tlačiť. "Po obyčajnom chodníku môže jazdiť len dieťa do desať rokov," ozrejmuje Mihálik.

Správanie cyklistov v premávke

"Cyklista je klasický účastník cestnej premávky, to znamená, že musí dodržiavať všetky zákony, značky, predpisy a aj rýchlosť. Dôležité je ale aj správanie vodičov áut, lebo cyklista môže napríklad obchádzať auto po pravej strane. Tu ale často dochádza k dopravným kolapsom, pretože vodič má pocit, že má absolútnu prednosť." Ak napríklad cyklista stojí s autami na červenej je možné, aby prešiel dopredu."Cyklista jazdí po pravej strane alebo po pravej krajnici. Preto tam môže ísť po pravej strane, no na semafore musí zastaviť, počkať na zelenú, a potom sa s kolónou rozbehnúť."

​Cyklisti a vodiči

"Nie som veľký fanúšik cyklistov na cestách, hlavne v mestách. Dôvodom je to, že mesto je preplnené," uviedol Mihálik, ktorý na druhú stranu súhlasí s petíciou poslankyne Nicholsonovej za úpravu zákona o cestnej premávke, ktorá má zabezpečiť zvýšenú bezpečnosť cyklistov a chodcov. "V susedných Čechách platí to, že keď auto dobehne cyklistu, musí dať znamenie o zmene smeru jazdy, musí odísť do vedľajšieho jazdného pruhu a zase dať znamenie o smere jazdy na druhej strane. V našej vyhláške je zapísané len to, že musí dodržiavať dostatočný bezpečný odstup, ale čo je dostatočný bezpečný odstup, to nikto nevie," dodáva Mihálik.

Povinná výbava cyklistu

"Zákon hovorí o tom, že bicykel musí byť vybavený odrazovým sklíčkom, vpredu bielym a vzadu červeným. Na pedáloch a aj na kolesách musia byť oranžové "odrazky". Vyhláška hovorí aj o povinnej výbave za zníženej viditeľnosti. Cyklista by si so sebou mal zobrať na dlhšiu trasu aj predné a zadné svetlo. Elektrický zdroj, ak to sú nejaké baterky, by mal byť schopný svietiť minimálne jeden a pol hodiny vkuse. To znamená, že ak idem na dlhšiu trasu a hrozí mi to, že sa budem vracať v noci, tak treba zobrať aj ďalšie náhradné baterky."

Mihálik ďalej odporúča zobrať aj dušu a nejaké menšie príslušenstvo na výmenu kolesa. V prípade prilby hovorí zákon o tom, že mimo mesta, nad 15 rokov ľudia nemusia nosiť prilbu. V meste je prilba potrebná.

Elektrické kolobežky

Kolobežkár je podľa motoristického novinára klasický účastník cestnej premávky. Má teda jazdiť po pravej krajnici. "Ak chce využívať chodník môže, ale s jedným veľkým obmedzením, a to je rýchlosť. Musí dodržiavať rýchlosť chôdze. V prípade prilby, je to o osobnom bezpečnostnom rozhodnutí, ale mal by ju mať," tvrdí Mihálik.

Alkohol a jazda

"Alkohol je a aj vždy bude na Slovensku veľmi zaujímavou témou. Vyhláška hovorí, že je možné piť alkohol, ale s veľkým obmedzením. V prvom rade musí ísť o pitie alkoholu v uzavretej obci. Pokiaľ idem naozaj na jedno pivo v nejakej dedinskej krčme, a potom idem po tej dedine domov, tak áno, ale nesmiem prekročiť 0,5 promile alkoholu," dodáva Mihálik.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy