Skúsili sme na vlastnej koži: Takto prebieha záchrana zo vzduchu v nedostupnom teréne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Obyvatelia hlavného mesta dvíhali hlavy dohora. Dôvodom bol hluk z vrtuľníkov. Keďže je pandémia na ústupe, hasiči mohli konečne pokračovať vo svojich každoročných cvičeniach. Tentokrát sa zamerali na záchranu zo vzduchu či logistiku pri zásahu v nedostupnom teréne.
Takto prebieha záchrana zo vzduchu v nedostupnom teréne.
"Vzhľadom na to, že sa nám trošku uvolnili pandemické opatrenia, mohli sme znovu začať s výcvikmi," povedal Pavol Ihnát, zástupca veliteľa útvaru HaZÚ Bratislava. Počas dvojdňového výcviku si hasiči vyskúšali aj záchranu s leteckou technikou, a to v spolupráci s letkou ministerstva vnútra. "Najprv ideme robiť podves, potom ideme lietať zlanenie na konštrukciu," vyjadril sa veliteľ výcviku HaZZ Igor Dritomský. Výcvik s podvesovým, či aj inak kotveným lanom pomáha hasičom v teréne najmä pri povodniach a záchrane uviaznutých osôb z rôznych výškových konštrukcií. Nuž a ako sa hovorí ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. "V podstate je to prevencia a tých letov je ďaleko viacej výcvikových ako ostrých letov, ale nie je možné ísť na ostrý zásah bez patričného výcviku," ozrejmil Juraj Maršala, pilot leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR.
Deň predtým si hasiči z Pezinka, Bratislavy či Popradu precvičili aj evakuáciu osôb z výškovej budovy v centre Bratislavy. Ďalšia skupina mala výcvik vo vojenskom objekte. "Vo výcvikom priestore Záhorie, kde precvičuje s veľkým vrtuľníkom MI 171 s podvesnou sieťou, evakuáciu väčšieho množstva osôb," povedal veliteľ HaZÚ Bratislava Marián Bugár.
Nie je to tak dávno, čo koncom apríla vyrazili hasiči spolu s letkou do terénu - hasiť požiar s tzv. "bambi vakom" s objemom troch tisíc litrov na Turecký vrch na Záhorí. "S veľkým vrtuľníkom štandardne precvičujeme prácu s podvesným vakom," vyjadril sa Bugár. Bezpečnosť je prvoradá a zodpovednosť na pleciach všetkých zúčastnených, no najväčšia končí u veliteľa vrtuľníka. "Je veľmi ťažké pre pilota, keď stratí referenčný bod a je tam samozrejme podmienka presného položenia tých ľudí na obmedzený priestor, ktorý môže mať dva krát dva metre, takže to je veľmi náročné," skonštatoval Maršala. Ich spoločné cvičenia preto obe strany len vítajú. "Spolupráca je perfektná," dodal Maršala.