Zatiahnuté
Bratislava
Katarína
25.11.2024
Kríza trápi aj automobilky: Náš najväčší zamestnávateľ musí odstaviť najdôležitejšiu časť výroby
Zdielať na

Kríza trápi aj automobilky: Náš najväčší zamestnávateľ musí odstaviť najdôležitejšiu časť výroby

BRATISLAVA / Čipová kríza naďalej trápi automobilky na Slovensku. Na budúci týždeň musí opäť odstaviť najdôležitejšiu časť výroby najväčší zamestnávateľ na Slovensku. Okrem toho fabriky trápia aj ďalšie komplikácie - najmä nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

Čísla z Európy sú po ústupe druhej vlny pandémie a postupnom uvoľňovaní pravidiel viac ako povzbudivé. "Evidujeme nárast o viac ako 60 percent oproti minulému roku," povedal prezident ZAP SR Alexander Matušek. Naše automobilky, ktoré dodávajú výrobky pre celý svet nemôžu, ale momentálne pracovať na taký výkon ako by chceli. Už od marca v rôznych fázach musia odstavovať výrobu pre čipovú krízu. Najnovšie ohlasuje opätovnú odstávku Volkswagen. "Budeme musieť pristúpiť k úprave výrobného plánu a tiež k dočasnej odstávke výbory suv vozidiel," uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. 

noviny.sk

​Volkswagen stál na začiatku mája, minulý mesiac prvýkrát musel výrobu na 5 dní odstaviť aj Jaguar land rover. Všetky automobilky sú neustálom logistickom strehu. "Momentálne teraz situáciu sledujeme a vyhodnocujeme," povedal hovorca Kia motors Slovakia Tomáš Potočok. Stále je neistá situácia aj okolo pandémie a možných príchodov ďalších vĺn. Aktuálne sa svet desí delta variantu koronavírusu, aj napriek tomu automobilky naberajú nových ľudí. "Do leta plánujeme zobrať viac ako 600 ľudí," uviedla hovorkyňa Jaguar land rover Miroslava Remenárová. "Aj napriek pandémii hľadáme stovky nových zamestnancov," povedala Makayová. 

Automobilky majú staronový problém s prijatím nových zamestnancov. "Sú to také paradoxy, že napriek 8 percentnej nezamestnanosti komunikujeme o tom, že musíme prijímať ľudí z tretích krajín. Niečo máme v systéme chybne, ked chýba motivácia ľudí prísť do práce," vyjadril sa Matušek. Veľkým problémom stál ostáva nedostatok čipov, analytici aj naďalej očakávajú, čo odhalia najbližšie čísla štatistického úradu. "Hlavné odstávky sa sústreďovali najmä do mája to znamená, že neskôr uvidíme najväčší výpadok v automobilovom priemysle." uviedol analytik Unicreditbank Ľubomír Koršnák. 

Automobilky očakávajú, že čipová kríza by mala pokračovať do konca roka, môže to však trvať aj dlhšie. Polovodiče sú potrebné vo všetkých spotrebičoch, či počítačoch a záujem stále rastie. "Odhady hovoria, že ešte v roku 2023 budeme mať s tým problém. Je to obrovská diera na trhu," povedal Matušek. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy