50 miliónov na podporu elektromobility: Vláda stále bez plánu.
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko je na prvých priečkach vo výrobe áut, nejedná sa o nízko-emisné vozidlá. Pritom sme sa zaviazali, že splníme všetky ciele únie v tejto oblasti. Podľa zväzu automobilového priemyslu sú pochybnosti, či všetko stihneme ako máme, najmä preto, že sa deje presný opak. Problémy máme v oblasti infraštruktúry, predaja nízko-emisných áut, či so spracovaním odpadu závodov.
Európa je jednoznačne na ceste k zelenej transformácii, ktorej súčasťou je aj automobilový sektor. Vyplýva to aj z dohody Green deal, ku ktorej sa hrdo hlásime. Minulý rok sa predalo len 1 771 nabíjateľných áut.
"Vo Švédsku tvorí počet nabíjateľných vozidiel až 38 %, na Slovensku len 2,3 %," povedal riaditeľ ZAP SR Alexander Matušek. Do roku 2025 by sme mali mať 25 % nízko-emisných áut na cestách. "Ak si v roku 2024 zmyslíme, že predaj narastie z nuly na 15 %, tak to nebude možné," uviedol viceprezident ZAP Pavol Prepiak. Meškáme aj v infraštruktúre, a to nielen pri nabíjacích staniciach. "Nabíjanie by malo prebiehať aj v domácnostiach počas noci," povedal Matušek.
Sme svetová veľmoc vo výrobe áut ale závody majú problém s odpadom, ktorý vzniká pri ich výrobe. Krajina je neekologická a funguje najmä na skládkach. "Všetky tieto oblasti sú veľmi dôležité na to, aby sme si zachovali konkurencieschopnosť a aby sme aj v budúcnosti rástli po všetkých stránkach," uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Tieto problémy majú na starosti ministerstvá hospodárstva, financií a dopravy. Tie momentálne nemajú plán na to, ako dohnať zameškané. "O našich plánoch budeme informovať vtedy, keď budú zrelé na zverejňovanie," povedal minister hospodárstva Richard Sulík. Väčšina odpovedí smeruje momentálne k plánu obnovy. "V tomto projekte je momentálne 50 miliónov eur na podporu elektromobility," uviedol minister dopravy Andrej Doležal.
Vedúci automobiliek sú skeptickí, či to plán obnovy vyrieši. Problém vidia aj v tom, že všetky dotknuté ministerstvá patria pod rôzne politické strany. "Zatiaľ sa nám nedarí nájsť konsenzus, kto by sa tohto projektu chytil," povedal Prepjak. Na druhej strane máme najviac emisných áut v Európskej únii, čo je presný opak zelenej cesty. "Máme registračné poplatky, ktoré zvýhodňujú dovozcov starých ojazdených vozidiel," komentoval Prepjak.