Následok dištančného vzdelávania: Prepadne viac detí ako pred rokom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Prospech detí sa zhoršil a zvýšil sa aj počet žiakov, ktorí prepadnú. Upozorňuje na to Centrum vzdelávacích analýz. Predpokladá, že prepadne viac ako desať-tisíc detí. Pre väčšinu detí je to podľa centra trauma. Pritom počas prvej vlny minister školstva tvrdil, že opakovanie ročníkov je vylúčené.
"Detí, ktoré tento rok neprejdú do ďalšieho ročníka bude viac. Dá sa očakávať celkom markantné zvýšenie," uviedol Michal Rehúš z centra vzdelávacích analýz. "Určite prekročíme hranicu 10 tisíc detí, ktoré prepadnú. Ak to bude 11 alebo 11 a pol tisíc, to je stále ten princíp, že mnoho detí bude vytrestaných za to, že im nevedeli pomôcť rodičia," povedal odborník na samosprávu Michal Kaliňák.
Problém priznáva aj rezort školstva. "Na základe podnetov od riaditeľov vieme, že časť žiakov si neosvojila základné vedomosti," uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Renáta Vítková. Centrum vzdelávacích analýz preto spustilo petíciu za to, aby ministerstvo školstva prepadávanie obmedzilo. Argumentuje tým, že v tomto školskom roku boli školy zatvorené dlhšie ako v tom predchádzajúcom a tisíce detí mohli byť počas pandémie úplne odrezané od vzdelávania.
"Namiesto opakovania ročníka, by mala byť týmto školám daná podpora. A túto výzvu podpísali rôzni odborníci aj z praxe priamo zo škôl," povedal Rehúš. "Hodnotenie žiakov musí byť iné, aby jednoducho tí žiaci psychicky netrpeli za to, že sa skúšali učiť novou metódou, ktorá nám nevyšla," priznáva Michal Kaliňák. "Opakovanie ročníka nie je trest, ale nástroj pre dieťa ako získať vedomosti na ďalšie napredovanie. V tomto ohľade dôverujeme školám a riaditeľom, že citlivo zvážia nutnosť opakovania ročníka," uviedla Vítková.
Centrum vzdelávacích analýz kritizuje aj tento krok ministerstva. Najviac totiž prepadávajú tí najmladší a najzraniteľnejší školáci. "Primárne sú to deti v prvom ročníku základných škôl a potom v piatom ročníku základných škôl," povedal Rehúš. Deti, ktoré musia opakovať ročník to znášajú ťažko. "Každý jeden žiak, ktorý niekedy prepadne to berie ako osobnú prehru, obrovské sklamanie, cíti sa veľmi zle," povedal riaditeľ ZŠ Pavla Marcelyho Gabriel Kalna. Deje sa to pritom najviac v krajoch, v ktorých je najvyšší počet škôl, žiakov a marginalizovaných komunít. "Ide o tri najväčšie kraje na Slovensku - Banskobystrický, Prešovský a Košický. Takže aj bieda a sociálna závislosť sa odrazili na ich koncoročnom hodnotení," uviedol Kaliňák. Podľa zistení televízie JOJ sa to ale deje aj na súkromných školách. Výnimkou nie je ani to, že 5 detí z jednej triedy čakajú komisionálne skúšky. Na základnej škole Pavla Marcelyho v Ružinove dištančnú výuku zvládli úspešne. Napriek tomu 4 žiaci majú problém. "Aj na prvom, aj na druhom stupni budeme mať normálne klasické známkovanie s tým, že áno aj u nás sa nájdu bohužiaľ žiaci, ktorí to učivo nezvládli," povedal Kalna. Rezort školstva sa odvoláva na svoje usmernenie k hodnoteniu žiakov. "Nehľadíme pritom na známky či testy, ale na dieťa, aké má schopnosti a vedomosti, aby mohlo napredovať," uviedla Vítková.Rezort školstva tvrdí, že v dlhodobom horizonte pracuje na zmenách v učive, ktoré školám zadefinujú požiadavky nie na ročníky, ale na skupiny ročníkov, tzv. cykly. To umožní v prípade nutnosti časť učiva presunúť do ďalšieho ročníka. "Aj takýto nový systém bude riešiť prípady opakovania ročníka," dodala Vítková.