Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Čipy potrápia automobilky dlhšie ako čakali. Dokedy predpokladajú problémy s výrobou?
Zdielať na

Čipy potrápia automobilky dlhšie ako čakali. Dokedy predpokladajú problémy s výrobou?

BRATISLAVA / Nedostatok čipov pre automobilky bude problémom aj v budúcom roku, vyhlásil to šéf koncernu Stellantis, ktorý má závod aj u nás v Trnave. Tento týždeň stál aj náš najväčší zamestnávateľ Volkswagen. Polo-vodičovú krízu navyše prehlbuje aj aktuálny vývoj covidu v Ázii.

Celosvetový nedostatok čipov, ktorý v tomto roku obmedzuje produkciu áut, pretrvá aj v roku 2022. Predpokladá to Carlos Tavares. Šéf francúzskeho Stellantisu sa spolu s ďalšími predstaviteľmi automobilového priemyslu stretol už aj s prezidentom Macronom. Krízu riešia aj Briti. Boris Johnson vyhlásil, že už pri nástupe rozmýšľal nad väčšou sebestačnosťou Británie od Ázie v tomto smere. Nebude to, ale ľahké. "Vybudovanie továrne na čipy by vyšlo na viac ako 12 miliárd dolárov. Je to veľa peňazí, najmä počas pandémie, keď rozmýšľame ako vyjsť," vyhlásil britský premiér.

Podľa Tavaresa sa problém s čipmi presunie do budúceho roka, lebo neeviduje signály, žeby ázijskí producenti zvyšovali výrobu čipov pre Európu a Ameriku. "Podmienkou na zlepšene je celková situácia hlavne u dodávateľov, kde predpokladáme, že behom 1-1,5 roka dojde k stabilizácií," uviedla manažérka pre firemné záležitosti Jaguaru Land Rover, Miroslava Remenárová.

Čína si pritom polovodiče šetrí pre seba pretože aj doma majú s nimi problémy. "Kvôli nedostatku čipov niektorí zákazníci momentálne nemôžu získať autá aké by chceli. Čakacia doba na dodanie určitých modelov je asi jeden až dva mesiace," povedal čínsky predajca automobilov Zang Zuguang.

Opätovne tak musel odstaviť svoju výrobu aj bratislavský Volskwagen, a to v najžiadanejšom momente. "Odstávka výroby SUV vozidiel v súvislosti s nedostatkom polovodičov bola uplynulý pondelok a utorok," vysvetlila hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová.

​Z Ázie pritom prichádzajú ďalšie Jóbove zvesti pre zlú pandemickú situáciu.  "Konkrétne v Malajzii a Taiwane, kde nová vlna covidu spôsobila zastavenie niektorých veľkých výrobcov polovodičov,"   dodala Kovarovič Makayová.

Čipová kríza postihla tento rok už každú našu automobilku. Sú to zlé správy aj pre našu ekonomiku, ktorá je od výroby áut závislá. Logistické hokusy pokusy prebiehajú na týždennej až dennej báze. "Podnikáme niekoľko krokov. Jedným z nich je úprava produktovej špecifikácie a ďalším krokom je preferovanie modelov, ktoré sú profitabilné," vysvetlila manažérka pre firemné záležitosti Jaguaru Land Rover Remenárová.

Aj bez čipov je postavenie auta hotová logistická veda. Napríklad taký Volkswagen má približne 1 200 dodávateľov na 36-tisíc druhov dielov a denne vyskladní cca 600 tisíc dielov. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy