Pripomíname si výročie druhej najväčšej tragédie v histórii československého letectva
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Dnes je to presne 45 rokov, čo došlo v Bratislave na Zlatých pieskoch k druhej najväčšej tragédii v histórii československého letectva. Dopravnému lietadlu zlyhali motory a následne narazilo na hladinu jazera. Väčšine z pasažierov sa let z Prahy do Bratislavy stal osudným.
Dnes je to presne 45 rokov, čo došlo v Bratislave na Zlatých pieskoch k druhej najväčšej tragédii v histórii československého letectva. Dopravnému lietadlu zlyhali motory a následne narazilo na hladinu jazera. Väčšine z pasažierov sa let z Prahy do Bratislavy stal osudným.
V tom čase mal byť medzi takmer osemdesiatimi pasažiermi aj spevák Pavol Hammel, našťastie, do lietadla nenastúpil. Pád lietadla totiž prežili zo 79 ľudí len traja.
"Tak tvrdo som zaspal, že som nepočul ani poslednú výzvu, takže tak- našťastie," spomína spevák. Prehýrená noc v Prahe mu zachránila život. "Tak som sa začal rozčuľovať, ale ten pán pri okienku mi povedal "vy sa tešte, že ste tam neboli," dodáva.
Čo sa vlastne v osudnú stredu 28. júla 1976 stalo?
Dopravné lietadlo odletelo z pražského letiska Iljušin 18 minútu pred deviatou smerom do Bratislavy. Štvormotorové lietadlo sa blížilo k letisku M.R.Štefánika, krátko po pol desiatej však na prvý pokus pristátie nedokončilo. "Príčina pádu lietadla na Zlatých pieskoch súvisela s chybnými krokmi posádky, oni sa začali v podstate diať až nad územím Slovenska," hovorí David Puchovský, autor knihy Katastrofa letu 001 na Zlatých pieskoch. V tej dobe však mala vojenská prevádzka absolútnu prioritu pred civilnou, čo museli lietadlá prilietavajúce západne od Karpát nad vojenským priestorom rešpektovať. Často krát preto dostávali neskoro povolenie ku klesaniu. Ján Pastirik, dopravný pilot, hovorí: "Primárnou príčinou toho bol presne tento problém, že posádka obdržala neskoro povolenie klesať na priblíženie k dráhe 22 na letisku v Bratislave."
Posledné slová, ktoré od pilota zaznamenala veža v Bratislave
"Ono to bola čtyřka?" bolo posledné, čo veža v Bratislave zaznamenala od pilota. Ďalšou chybou bolo totiž to, že palubný inžinier namiesto motora číslo 3 zapráporoval a vypol motor číslo 4. Lietadlo tak stratilo energiu a dostalo sa do veľkých problémov.
Likvidácia trosiek a hľadanie obetí trvalo 8 dní. Zachovali sa len niektoré fotografie. Po tragickej nehode sa už letecká bezpečnosť zvýšila. Technická úroveň lietadiel je už na oveľa vyššej úrovni.