Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Opravy ciest a diaľnic v lete: Vodiči sa pýtajú, prečo sa nerobili počas lockdownu, alebo sa viac nepracuje v noci
Zdielať na

Opravy ciest a diaľnic v lete: Vodiči sa pýtajú, prečo sa nerobili počas lockdownu, alebo sa viac nepracuje v noci

BRATISLAVA / Opráv ciest, chodníkov či iných plôch je teraz na Slovensku veľa. V noci sa však robí minimálne. V zahraničí to pritom funguje výborne. Najväčšou skúškou pre vodičov je aktuálne oprava mostu na D2 v Bratislave, ktorá v júni spôsobila kolaps dopravy. Ľudia aj samosprávy preto kritizujú štát a NDS.

"Práca v noci je možná, nie je to ani hriech, nie je to ani porušenie zákona. Je evidentné, ako to funguje v iných krajinách, Slovensko by sa malo presne týmto inšpirovať," povedal odborník na samosprávu Michal Kaliňák.

Bývalý generálny riaditeľ pozemných komunikácií a cestnej dopravy na rezorte dopravy Milín Kaňuščák, ktorý už prešiel do súkromného sektoru, ale kritizuje prístup štátu. "Nie je to jeho priorita, hľadieť na tú verejnosť, akým spôsobom bude, tá ktorá komunikácia zapchatá, ako bude tá verejnosť chodiť," skonštatoval  Kaňuščák.

"Realizácia dopravných stavieb v meste sa prakticky nedá robiť bez obmedzení dopravy," konštatuje v stanovisku magistrát Bratislavy.

Otázkou je aj to, prečo na opravy ciest nebolo veľmi využité aj obdobie počas lockdownu. "Aj počas lockdownu sme realizovali stavby, ale s určitými obmedzeniami, ktoré sa týkali aj stavbárov. Počas lockdownu boli obmedzenia na hraniciach, takže aj dovoz materiálov meškal," uviedol magistrát hlavného mesta.

A celkovým kameňom úrazu sú podľa odborníka verejné obstarávania. "Tie verejné obstarávania trvajú pri dialničných stavbách viacej ako rok, až dva, až tri," zhodnotil Kaňuščák z manažmentu stavieb na súkromnej báze.

"Mestá a obce to majú o niečo ľahšie, pretože ak sa snažia opravovať cesty, tak už vopred riešia výluku. Na veľkých štátnych cestách to neraz môžné nie je. Práve preto by mal štát hľadať inšpiráciu u susedov, napr. v Rakúsku, kde sa to osvedčilo. A robiť to aj v nočných hodinách," povedal odborník na samosprávu Kaliňák.



To sa podľa odborníka dá zrealizovať aj u nás. Dopredu to ale treba nastaviť vo verejnom obstarávaní, že sa práce budú robiť prednostne mimo exponovaných časov, aj cez víkendy a v noci. "Treba zabezpečiť to, aby boli aj dozory v noci, aby tam bol aj objednávateľ v noci. Na to tiež nie je dostatok vôle z hladiska obstarávateľov. Celkovo tá práca v noci je náročnejšia pre všetkých, takže si to každý snaží uľahčiť," myslí si Kaňuščák.

Magistrát ale tvrdí, že prácami nemôže porušovať nočný kľud. Aj preto sa práce spomaľujú.  "Obyvatelia sú chránení pred hlukom v noci všeobecne záväzným nariadením. Na práce v noci musia zastupiteľstvá tento predpis zmeniť. Stane sa tak len výnimočne," napísal magistrát.

Preto napríklad tak dlho trvala rekonštrukcia električkovej trate v bratislavskej Karlovej Vsi, kde sa navyše pridali technické nedostatky práve kvôli hluku. "Práca v noci na diaľniciach v krajinách na západ od nás je bežnou praxou a nevidím dôvod, prečo by to nemala byť bežná prax aj na Slovensku. Toto je niečo, čo by sme mali zahrnúť aj do našich tendrov, našich podmienok," myslí si europoslanec Vladimír Bilčík.

NDS-ka ale tvrdí, že v prípade rekonštrukcie mosta na D2 je všetko nastavené a vraj vodičov čaká príjemné prekvapenie. "Práce prebiehajú nepretržite aj počas sviatkov a víkendov, pri oprave mosta D2 Lamač aj v nočných hodinách. Oprava mosta bude hotová skôr, a to už 31.augusta,"  uviedla NDS.

Na moste dialnice D2, ktorý sa aktuálne rekonštruuje sme sa boli pozrieť. Pracovníkov sme na mieste videli. Uvidíme teda, či Národná dialnična spoločnosť stihne opravu ukončiť do konca leta a vodiči budú môcť tade plynulo prechádzať.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy