Skoro jasno
11°
Bratislava
Katarína
25.11.2024
Spišská Nová Ves má unikátny autobus. S nulovými emisiami prejde takmer 200 kilometrov
Zdielať na

Spišská Nová Ves má unikátny autobus. S nulovými emisiami prejde takmer 200 kilometrov

SPIŠSKÁ NOVÁ VES / Spišská Nová Ves sa stala významnou technickou bodkou na slovenskej mape eko dopravy. Pracovníci a študenti košickej Technickej univerzity spolu s konštruktérmi z firmy, ktorá vyrába autobusy, tam predstavili prvý slovenský autobus na vodíkový pohon. S nulovými emisiami dokáže prejsť takmer 200 kilometrov.

Slovenský unikát, na ktorom pracovala Košická fakulta strojníctva a miestni konštruktéri takmer rok už má finálnu podobu. Čo na začiatku znelo ako sci-fi, sa dnes dostalo na cestu.

Dôležitým faktorom v takomto autobuse je bezpečnosť. Tú garantujú konštruktéri vďaka unikátnym nádržiam. Tie sa nachádzajú priamo pod vodičom. "Má to hľadisko bezpečnosti a má to hľadisko toho, že obrovské množstvo vodíka vieme skomprimovať do malého priestoru," povedal Jozef Živčák, dekan Strojníckej fakulty TUKE.

Docenti, profesori a študenti doktorandského štúdia na Technickej univerzite v Košiciach pripravili pohon autobusu dosť premyslene. "Tie zliatiny sa vysypú a sa pozametá, ako prach a sa nič nestane," dodal Živčák. Tento autobus by sa dal pokojne nazvať aj hybridom, aj keď spaľovací motor v ňom nenájdete. Poháňa ho elektromotor. Ten však berie energiu z vodíka, ktorý spáli v palivovom článku.

"Čo je zaujímavé, palivový článok spaľuje vodík pri nízkej teplote do 80 stupňov, čiže nízko teplotné. Následne vyrobí elektrickú energiu, tá postupuje ďalej do batérií," uviedol Tomáš Brestovič, profesor Strojníckej Fakulty TUKE.

Košický župan už Spišskonovoveskému výrobcovi predbežne ponúkol veľkú objednávku. "My sme to zatiaľ vyrátali. Takýchto menších prevádzkujeme okolo 90. Tak by sme sa držali tohto čísla. Samozrejme k tomu musíme vybudovať aj infraštruktúru," myslí si Rastislav Trnka, Predseda Košického samosprávneho kraja.

"Čerpačky, v októbri budú prvé dve. Predpokladám, že v Bratislave a v Košiciach. A neviem ešte aké mesto. Lebo aj to bude predmetom súťaže," povedal Richard Sulík. Tento prvý vodíkový autobus na Slovensku má kapacitu dvanástich miest na sedenie. Je to exemplár, na ktorom sa budú učiť aj iní.

"Tento exponát je určený primárne na prezentáciu vodíkových technológií. Má slúžiť presne v Centre vedecko - technických informácií," dodal Ladislav Pavlanský, konateľ konštruktérskej firmy.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy