Z Karpatského regiónu chcú urobiť svetovú destináciu. O naše končiny prejavili záujem aj Číňania
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Keď sa povie Snina či Topoľa, turistom v zahraničí to zrejme veľa nepovie. "Karpaty" už svoj cveng majú. Práve to chce využiť Združenie miest a obcí Slovenska. Postupne spájajú pohraničné samosprávy a spolu s okolitými štátmi chcú vytvoriť svetovú značku "Karpatia". O naše končiny dokonca prejavili záujem Číňania, ktorí by na Slovensku chceli investovať. Švajčiari naše turistické destinácie plánujú ponúkať na svojom trhu.
"Keď sa ma pýtajú v Českom Krumlove alebo v okolí, že odkiaľ som a poviem, že zo Sniny: "A to je kde to je? Čo to je? Však tam nič nie je." Je tu krásna príroda, akurát o tom nikto nič nevie," hovorí Lukáš, Sninčan žijúci v Čechách. A presne v tom vidia chybu aj odborníci. Pri budovaní značky "Karpatia" prišla inšpirácia zo Švajčiarska. "Vízia, aby Karpaty boli ako Alpy, je síce možno na prvý pohľad ako z ríše snov, aby vznikli sociálne a ekonomické väzby, ktoré doposiaľ nefungovali," Radomír Brtáň, 1. podpredseda Združenia mest a obcí Slovenska (ZMOS). "Nie je tu až toľko turistov, koľko by sme si zaslúžili," myslí si Sninčanka Alexandra. Karpatský región je najstarší a najväčší v Európe. Cieľom je urobiť z neho svetovú turistickú destináciu.
"Vy zabudnite, že budete ako okresy, mestá, či regióny, vy musíte vytvoriť jednu značku karpatskú," hovorí Dawid Lasek, generálny sekretár euroregiónu Karpaty a predseda rady expertov cestovného ruchu poľskej vlády. "Poliaci sú v tejto oblasti naozaj lídri, je potrebné vybudovať lokálnu kapacitu tunajších ľudí, aby vedeli, že toto začlenenie pod značku Karpatia bude pre nich znamenať trvalý príjem," konštatuje Daniela Galandová, primátorka mesta Snina. Štatistiky hovoria, že zo 79 okresov na Slovensku je až 36 v pohraničí. Výhodou je teda pre ne minimálna jazyková bariéra.
"My ideme v prvom rade spojiť všetky samosprávy v prihraničí, slovenské, ukrajinské, aj poľské. Dnes máme k dispozícii rôzne hotely a penzióny, ktoré sú v ekonomickom kŕči. Ponúkneme celé Karpaty ako jeden veľký potenciál, ako jednu obrovskú značku," hovorí Michal Kaliňák, ústredný riaditeľ kancelárie ZMOS. Podľa predsedu rady expertov cestového ruchu spoja verejný sektor so súkromným. "My sme začali spoluprácu so Švajčiarmi a oni sú perfektne pripravení dávať tu ľudí. Sú pripravené produkty a oni to budú predávať na švajčiarsky trh. Číňania tiež investori, podnikatelia, pozerali pozemky po poľskej strane," dodáva Dawid Lasek.
"Do Krumlova jazdí veľa Číňanov, tam už to bolo tak, že doslova zakopávate o čínskych turistov. To je tak preturistované, že ľudia budú asi jazdiť čím ďalej na Východ, hľadať ticho, pokoj, možno to začnú hľadať tu v Karpatoch," hovorí Petr, turista z Českého Krumlova. A že práve značka "Karpatia" by mohla byť ťahúňom, s tým sa stotožňuje aj Ján Kerekeš – Humenčan, ktorý precestoval 104 krajín sveta a aktuálne žije v Číne: "Karpaty majú niečo do seba. Musíme byť na to hrdí, musíme si ich chrániť lebo takýto kľud, aký my máme na východnom Slovensku, sa nedá len tak hocikde nájsť, a toho sveta som naozaj prešiel dosť."