Zatiahnuté
Bratislava
Kornel
26.11.2024
Alarmujúci stav mostov: Okamžitú opravu potrebuje každý piaty. Rizikový je dokonca každý druhý
Zdielať na

Alarmujúci stav mostov: Okamžitú opravu potrebuje každý piaty. Rizikový je dokonca každý druhý

BRATISLAVA / Z takmer 5 400 mostov na Slovensku na cestách II. a III. triedy je v havarijnom stave viac ako 1 100 a potrebujú okamžitú opravu. Ďalších takmer 2 500 mostov je rizikových. A podľa správy Najvyššieho kontrolného úradu je zrejmé, že mosty sa tak skoro opravovať nebudú.

"Minimálne 54 až 60 mostov musíte opravovať ročne. V posledných dvoch až troch rokoch sme na úrovni 20 až 22 mostov,"  uviedol podpredseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrassy.


Samosprávne kraje pod ktoré mosty na cestách II. a III. triedy patria, priznávajú, že to je za aktuálneho stavu ich maximum.

"Máme 5x menej zdrojov, čiže ak potrebujete 30 miliónov a máte k dispozícií 6, tak je to málo na to, aby sa celá cestná infraštruktúra dala systémovo opraviť,"  skonštatoval Jozef Viskupič, predseda SK8.


Aj preto kontrola Najvyššieho kontrolného úradu ukázala nelichotivú situáciu. Z takmer 5 400 mostov je 3 633 v havarijnom alebo rizikovom stave.

Za 6 rokov o sto viac



V roku 2004 bolo v Trenčianskom kraji  69 mostov v najhorších stupňoch 5,6 a 7. V roku 2020 ich bolo už 169.

Príkladom je aj most v obci Opatovce nad Nitrou v prievidzskom okrese. Jeho stav bol vyhodnotený ako zlý.

"Tento most je pre nás časovaná bomba. Tento most je jednoprofilový, jazdia po ňom ťažké mechanizmy a kamióny z priemyselného parku,"  myslí si poslanec Trenčianskeho samosprávneho kraja Michal Ďureje.

Ešte horšie na tom je most v Trenčíne, ktorým ponad Váh prejdú denne tisíce áut a chodcov. Ten dostal na stupnici do sedem číslo šesť.  "Je na mieste otázka, ako dlho vydrží," skonštatovala hovorkyňa mestského úradu Erika Ságová.

Vo februári tohto roka v Partizánskom do rieky spadlo zábradlie z mosta, na ktorého havarijný stav márne upozorňovala samospráva celé roky.

Situácia v jednotlivých krajoch sa za 16 rokov vyvíja nepriaznivo. Mostov v 5, 6 a 7 stupni, teda tých najkritickejších a nevyhovujúcich, pribudlo násobne.

"Je to obrovský dlh, ktorý spôsobila vláda pred 20 rokmi počas reformy verejnej správy, kedy najväčšie problémy s najväčšími finančnými výdavkami hodila na VÚC a mestá,"  povedal ústredný riaditeľ ZMOS Michal Kaliňák.

Najhoršie sú na tom mosty v Prešovskom kraji



Najviac mostov v nevyhovujúcom stave je v Prešovskom kraji. Kým v roku 2004 ich podľa NKÚ bolo 71, dnes ich už narátali viac ako tristo.

Mosty majú rôznych majiteľov. Nie je to len štát, ale sú to aj samosprávy. Pre najviac poškodený most v meste Prešov o úplnej uzávierke nateraz mesto neuvažuje.

"V rámci zachovania bezpečnosti je na moste znížená maximálna povolená rýchlosť na 30 km/h a taktiež platí zákaz prejazdu cez tento most pre nákladnú dopravu," informoval hovorca mesta Vladimír Tomek.

Niektoré mostné konštrukcie sú staré desiatky rokov. Mesto Prešov už v minulosti po obhliadke lávok pre peších muselo niektoré uzavrieť. Teraz po moste na Škultétyho ulici majú aj výsledky diagnostiky ďalších dvoch mostov.

"V jednom prípade sa rekonštrukcia bude musieť zrealizovať v najbližšom období. V druhom prípade bude investícia nutná do piatich rokov," dodal hovorca Tomek.


Problémom pri mostoch je aj to, že kontrola, ktorá by sa mala robiť sa nerobí alebo ak sa robí, nerobí sa tak akoby sa mala a navyše prehliadkarov je nedostatok. Aj na toto vo svojej dnešnej správe taktiež Najvyšší kontrolný úrad upozornil.

"Mnoho mostov bolo v minulosti montovaných narýchlo a neboli dodržané všetky technologické postupy. Dnes napríklad v Spišskej Novej Vsi alebo na Orave padli mosty práve pre to," upozornil podpredseda NKÚ.

67 percent mostov na cestách II. a III triedy má viac ako 50 rokov, takmer 28 percet bolo postavených do roku 1950.

Návrhy na riešenie prináša aj BBSK



Banskobystrický samosprávny kraj spravuje 1 033 mostov, ktoré pravidelne kontroluje. Medzi tie v havarijnom stave patrí aj most v Rakytovciach.

"Ku koncu minulého roka bolo 105 v zlom stave, 40 vo veľmi zlom stave a v havarijnom ani jeden most," informovala hovorkyňa BBSK Lenka Štepáneková.

Aktuálne prebieha projektová príprava rekonštrukcie 14 mostov. Vedenie kraja dlhodobo upozorňuje, že prostriedky na údržbu sú poddimenzované. 


"Navrhujeme vytvoriť takzvaný cestný fond, kam by šli peniaze nielen z podielových daní, ale napríklad aj z daní za motorové oleje. Podobný fond funguje v Čechách a úspešne," dodala Štepáneková.

"Rezort dopravy považuje koncepčné riešenie problematiky mostov za mimoriadne dôležité. Ministerstvo sa pre to aktívne zaoberá možnosťou vytvorenia Fondu dopravnej infraštruktúry po vzore Českej republiky. Tomu ale musí predchádzať hĺbková analýza a posúdenie vplyvov na štátny rozpočet," uviedlo v stanovisku ministerstvo dopravy.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy