Elektrine v doprave by mohol sekundovať zemný plyn. Európska komisia mu napriek tomu neveští svetlú budúcnosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Elektrine v doprave by mohol sekundovať zemný plyn. V stlačenom alebo skvapalnenom stave je oveľa šetrnejší k životnému prostrediu, ako benzín a nafta a produkuje takmer nulové emisie. Európska komisia mu napriek tomu neveští svetlú budúcnosť a podpora plynovej mobility v porovnaní s elektrinou dostáva jednoznačne na frak.
Znižovanie emisií v doprave je jedna z najväčších výziev v rámci dekarbonizácie krajiny. Popri elektrine sa však hlási o slovo aj zemný plyn. Zatiaľ však len potichu. "Si myslím, že by mohlo byť viac staníc na Slovensku," skonštatoval motorista Stano.
"Aktuálne je 16 verejných CNG plniacich staníc," uviedol zástupca spoločnosti CNG Sloovensko Michal Smolnický.
V porovnaní so susedným Českom, kde ich je vyše 200, sme však stále iba na začiatku.
S plynom v doprave máme na Slovensku dlhoročné skúsenosti. No až dosiaľ si nezískal dostatočnú podporu širokej verejnosti. A to aj napriek tomu, že ide o lacnejšie palivo ako nafta a benzín. Doteraz chýbala aj výraznejšia podpora štátu a daňové úľavy.
"Treba vziať do úvahy aj to, akým spôsobom sa stavia samotná Európska komisia k plynu, ktorá ho stále považuje za fosílne palivo," povedal štátny tajomník rezortu hospodárstva Karol Galek. Do popredia sa tak dostala elektrina.
Stlačený alebo skvapalnený plyn by mohla byť ekologická alternatíva najmä v osobnej, verejnej autobusovej, prípadne nákladnej doprave. Od augusta totiž pri verejnom obstarávaní platí povinnosť mať tretinu vozového parku s alternatívnym pohonom. Jednou z možností by mohol byť práve zemný plyn, ktorý produkuje takmer minimum prachových častíc, 70 % menej dusíka a žiadne oxidy síry.
V prípade využitia biometánu, napríklad z tekutého hnojiva, by sa plyn dostal z pohľadu takmer nulových emisií na úroveň elektriny alebo vodíka.
“Konzumná spoločnosť bude produkovať stále viac a viac odpadu, a keď ten odpad bude slúžiť na to, aby nás dopravoval, pretransformovaný do paliva, tak ho aspoň využijeme a nemusíme ho hádzať na skládku," uviedol prezident SPNZ Tomáš Malatinský.
Ekológia je v doprave, samozrejme, dôležitá. Netreba však zabúdať ani na ďalšie atribúty kľúčové pre motoristov.
"Tankovanie plynu je porovnateľné s tankovaním klasických kvapalných palív, či už benzínu alebo nafty, z pohľadu času," myslí si expert pre udržateľnú mobilitu Tomáš Lukáč.
"Ekonomické aspekty sú tam oveľa lepšie ako v prípade elektromobility," zhodnotil konateľ SPP CNG Peter Mozolák.