Zaujímavý projekt na obnovu nevyužívaných železničných tratí: Zo starých koľají, nové cyklotrasy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Moderné cyklo cesty z recyklovaných materiálov by mohlo mať Slovensko už onedlho z plánu obnovy. Skvelým nápadom je ale tiež využite starých a už nevyužívaných železničných tratí. Autor tejto myšlienky si navyše získal podporu strojárov i ministerstva dopravy
Na Slovensku máme množstvo starých železničných tratí, ktoré nevedú nikam, mohli by však už ako nové cyklotrasy. Jedna takáto odstavená trať je medzi Zohorom a Lábom na Záhorí. Tu vznikol nápad Igorovi Salopekovi pri venčení psa. Prečo tieto trate nezmeniť na cyklotrasy. "My máme základ týchto cyklo trás, len to potrebujeme panelmi dokončiť," hovorí autor projektu Igor Salopek.
Netreba teda budovať nič nové, len veľmi zjednodušene prekryť koľaje panelmi s menšou úpravou mašiniek. "Železnice majú rôzne vagóny, a my by sme doplnili robotickú ruku," tvrdí Salopek.
Nápad sa zapáčil aj na strojárskej fakulte a pridali ruku k dielu
Jednak ako by to mohlo fungovať mechanicky. "Sme navrhli celé riešenie stavby technické a toto už máme patentované," hovorí dekan Strojníckej fakulty. Podľa odhadu inžinierov by sa denne takto dal položiť kilometer trás. Panely by sa dali kedykoľvek demontovať, ak by železnice opäť trasu potrebovali. Chránilo by to zároveň koľaje. Strojári vytipovali momentálne približne sto kilometrov železníc, ktoré by mohli slúžiť ako cyklotrasy.
Nápad podporuje aj ministerstvo dopravy
Štátny tajomník rezortu tvrdí, že vzdialenosť trás by sa neskôr aj predĺžila. "Do prenájmu môžu zobrať nevyužité trate samospráva, alebo štát," hovorí štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.
Spojiť ekologickú dopravu s využitím odpadov je ako z knižky o Pláne obnovy, kde je na cyklo dopravu vyčlenených nemálo eur.