Slovensko dosiahlo medzinárodný úspech: Naše batérie do elektromobilov vyhoveli náročným skúškam
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Naše batérie do elektromobilov vyhoveli náročným skúškam v testovacom centre v Ázii, a vo viacerých parametroch dokonca predbehli sériových výrobcov. Podľa zväzu automobilového priemyslu je to pre nás výborná správa. Ak totiž chceme ostať lídrom vo výrobe, potrebujeme mať k dispozícii ideálne vlastnú - takzvanú "baterkáreň". Odborníci sa však zároveň zhodli na tom, že v elektro mobilite meškáme a máme čo robiť, aby nám neušiel vlak.
Všetky autosalóny ovládli už elektromobily. Smerovanie bolo jasné aj naposledy v mníchove. "Ponúkame elektrické riešenie vo všetkých segementoch, aby sme uspokojili všetkých zákazníkov. Od menších áut až po úplne luxusné. Taká je budúcnosť, ako ju vidíme," hovorí dizajnérka Mercedesu Hanne Ruoff.
Slovenska, ktoré ťahajú automobilky, sa to dotýka ako nikoho. "Baterka je najväčší a najdrahší diel, ktorý do auta pôjde," tvrdí prezident ZAP SR Alexander Matušek. Keď chceme byť naďalej top výrobcami potrebujeme mať baterkárne blízko. Našu zraniteľnosť a závislosť od Ázie ukázali najnovšie čipy. "Jednoducho si objednám tú baterku z Číny, ale nepríde, a nemám ten základný prvok na elektromobil," hovorí z Inobat auto Pavol Krokos.
Máme tu už prvú lastovičku. Testy slovenských batérií do elektromobilov vyhoveli náročným skúškam v Južnej Kórei. Podľa výrobcu dopadli lepšie, ako podobné batérie sériových producentov. "V oblasti energetickej hustoty a rýchlosti nabíjania, aj životnosti tej batérie," hovorí Krokos.
Takýchto elektro článkov od SR výrobcu, sa do elektroáut zmestí približne 400 a mali by vydržať cca 600-tisíc km. Zatiaľ nejde o sériovú výrobu. Objednávky už ale sú a baterkáreň sa bude zaujímať o tieto oblasti. "Prémiový športový segment, autobusová doprava, a letecká," tvrdí Krokos.
Čo je dobré, že do vývoja sa zapojili aj vysokoškoláci a bude to tak aj pokračovať. Na to, že sme ale výrobná auto veľmoc máme, čo doháňať. Česi tvrdo bojujú o svoju baterkáreň, Maďari majú dve, poliaci jednu a chcú ďalšie tri. Meškáme aj v domácej infraštruktúre. "80 percent elektromobilov bude nabíjaných doma," tvrdí Matušek.
V mnohých ohľadoch to so SR elektromobilitou nevyzerá dobre, ale zase, aby to nebola taká depka, máme tu aj pozitívny odkaz. Je to aj tento SR výrobca, ktorý spolupracuje s košickou univerzitou. "Slovensko má veľký potenciál aj z minulosti, či už z chémie, alebo aj v týchto smeroch," hovorí z univerzity v KE Andrea Straková Fedorová.