Vo finančnom vzdelávaní mládeže zaostávame za priemerom krajín OECD. Zlepšiť to môžu nové technológie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko vo finančnom vzdelávaní mládeže zaostáva za priemerom krajín OECD. Úlohu štátu preto väčšinou suplujú rodiny a súkromné inštitúcie. No keďže smartfón má u nás až 9 z 10-tich detí, jedným zo spôsobov, ako tento stav zlepšiť, sú nové technológie. Ako inak, hravou formou, no s reálnymi peniazmi.
Zlé návyky z rodiny a medzery vo vzdelávaní. To sú hlavné dôvody, prečo to s peniazmi príliš nevieme. S praktickou výukou by sme preto mali začať už u malých detí. "Rodičia musia pustiť deti k financiám, pretože potom sa stáva, že deti si otvoria účet, keď už ho skutočne potrebujú a nemajú s tým skúsenosť," povedal Andrej Zaťko, riaditeľ Poštovej banky. Podobné je to aj s inými vecami. Tu je príklad. "Narábanie s účtom, čítanie výpisov, práca s platobnou kartou, nastavovanie limitov," vyjadril sa Pavol Baboš, prieskumná agentúra 2MUSE"Apkové".
Bodaj by to tak bolo, lenže funguje to trochu inak a v škole sa to, žiaľ, málokedy dozvedia. "Je to často veľmi teoretické, často odtrhnuté od reality a nezdôrazňujú sa medzipredmetové súvislosti," povedala Zuzana Labašová, Komenského inštitút". Pritom vlastné peniaze má až 97 % detí nad 11 rokov. Prvý kontakt s peniazmi by sme mali mať už v útlom detstve, kedy ani prvé zlyhania a straty nemusia toľko bolieť, ako v dospelosti. "Určite je lepšie zlyhať ako dieťa s 5-10 eurami, ako potom mladý človek, ktorý by zlyhal s tisíckami eur," uviedol Andrej Zaťko.
Kým tí menší si vystačia s prasiatkom, na väčších treba ísť inak. Jedným zo spôsobov je vlastná platobná karta a mobilná aplikácia SMARTIE. "Jednak rodič má dohľad alebo kontrolu nad svojím dieťaťom, vie mu kedykoľvek kartu zablokovať alebo zmeniť limity," povedal Tomáš Barbarič, 365. Bank. Zároveň je to aj hra, ktorá vzdeláva a deti odmeňuje za správne odpovede. "Okruhov otázok sú desiatky a kvízy sú náhodne robené," uviedol Tomáš Barbarič. Základom úspechu je pravidelné vreckové. Klasika zjavne ustupuje moderným technológiám. Platí to aj v prípade vreckového, z ktorého sa postupne stáva apkové. Aj týmto spôsobom by sme mohli deti naučiť vyhnúť sa v budúcnosti osobným bankrotom, neúnosným dlhom a pasci chudoby.