Počas leta sa predaje áut v Európe výrazne prepadli: Zákazníci by pritom kupovať chceli
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Počas leta sa v Európe prepadali predaje áut naozaj výrazne. Zákazníci by pritom kupovať chceli, ale musia čakať. Celý automobilový svet trápi tovarová kríza, najmä čipov. Aj závody na Slovensku by mohli vyrábať na plné zmeny. Musia však každú chvíľu odstavovať výrobu.
Pandémia a čipová kríza trápia všetky automobilky. Na zlé časy sa sťažovali aj výrobcovia na mníchovskom autosalóne priamo kancelárke Merkelovej. Kým ešte na začiatku roka predaje v Európe rástli, tak v lete už prišlo k obratu a za júl a august sa medziročne prepadli dvojciferným tempom. Slovensko je od výroby a predaja áut pritom závislé. "Očakávali sme, že sa tá situácia zlepší. Bohužiaľ, prišla korona a zavreli tri fabriky v Malajzii," povedal Alexander Matušek, prezident ZAP SR.
V auguste sa najviac nedarilo skupine Stellantis, ktorej predaj klesol o 30 %. Odbyt Renaultu sa znížil o pätinu a koncernu Volkswagenu o 16 %. Ako Stellantis, tak aj Volkswagen vyrábajú pritom najžiadanejšie modely svojich značiek práve u nás. Závody tak kúzlia a menia výrobné plány zo dňa na deň s tým, že sa snažia čipy presmerovať do modelov, ktoré sú drahšie a žiadanejšie. Polovodičová kríza ale zďaleka nekončí a odhady stále odsúvajú jej koniec. "Experti hovoria, že situácia sa zlepší najskôr koncom roka 2023," doplnil Matušek.
Vyspelé štáty dostali riadnu polovodičovú facku a začínajú panikáriť. "Realisticky, neexistuje rýchle a jednoduché riešenie. Jediným riešením je vyrábať viacej čipov v Amerike," skonštatovala ministerka hospodárstva USA Gina Raimondová. Podobne je na tom aj únia. Nové závody na polovodiče by mali vzniknúť aj v Európe. Automobilky tak čakajú ťažké časy, aj keby sa Európska únia hneď zmobilizovala, postaviť taký závod na polovodiče trvá dva roky a chce to obrovské investície.