Zatiahnuté
Bratislava
Klement
23.11.2024
Terminál v Dobrej zíva prázdnotou: Podľa expertov máme poslednú šancu, aby sme vstúpili do veľkého biznisu
Zdielať na

Terminál v Dobrej zíva prázdnotou: Podľa expertov máme poslednú šancu, aby sme vstúpili do veľkého biznisu

DOBRÁ / Slovensko má vďaka prekladisku v Dobrej pri hraniciach s Ukrajinou všetky predpoklady na to, aby bolo súčasťou modernej hodvábnej cesty. Prepravné firmy nás však obchádzajú a tovar z Číny putuje do Európy po koľajniciach našich susedov. Podľa expertov máme poslednú šancu, aby sme vstúpili do veľkého biznisu.

Terminál v Dobrej zíva prázdnotou, obrovské kapacity prekladiska nie sú vôbec využité. "Kapacita terminálu je v súčasnosti využitá na 1,5%," hovorí zástupca nájomcu BTS terminál Dobrá Alojz Filipek .Z Číny odchádza ročne do Európy 15 000 vlakových súprav.

Našou konkurenciou je predovšetkým Poľsko

Severná trasa ponúka prepravcom výhodnejšie podmienky. "Je lacnejšia o niekoľko stoviek, takže primárny dôvod je cena," informuje zástupca prepravcu Metrans Martin Koubek. Poľsko znižuje náklady na prepravu aj finančnou dotáciou. Slovensko to doteraz nerobilo. Zmena by mala nastať od nového roka. "My sa potrebujeme minimálne vyrovnať, čiže cena bude nižšia o 200 až 300 eur priemer," tvrdí štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. 

V tomto biznise zohráva úlohu aj politický lobing

Prekážkou sú napäté vzťahy medzi Ukrajinou a Ruskom, no tie by mohla ovplyvniť čínska republika. Tá môže svoje firmy výrazne usmerniť. Obrovskou výhodou trasy cez Slovensko, je preloženie vlakových súprav bez dlhej čakacej doby. Toto vieme garantovať v oboch smeroch, aj pri zvýšenej premávke. "Taký neskromný cieľ je tisíc vlakov, pretože kapacita tohto terminálu je deväť vlakov denne," hovorí Kmeť. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy