Dokončenie križovatky diaľnic má urýchliť špeciálny zákon lex D1/D4 . Pripravuje ho minister dopravy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Diaľničný obchvat Bratislavy spolu s rýchlostnou cestou R7 by mal byť v najbližších týždňoch dokončený, ale nie celkom. Hoci si zahraničný zhotoviteľ svoju prácu urobí, štát tú svoju časť nedokončil. Hovoríme o prepojení obchvatu D4 na diaľnicu D1. Presne preto sa pôvodný zámer odľahčiť dopravu v Bratislave, najmä medzinárodný tranzitný ťah cez Prístavný most, absolútne nepodarilo realizovať.
V nedeľu slávnostne otvárali šiesty bratislavský most, ako súčasť diaľničného obchvatu hlavného mesta. Avšak jedna dôležitá súčasť chýba, prepojenie na D1. Diaľničný obchvat D4 je v prevádzke, využíva ho aj hŕstka motoristov, ale môžeme sa baviť o diaľničnom obchvate, ak nie je napojený na diaľnicu?
"Koncesionár postavil všetko, čo mohol v zmysle zmluvy," informuje prevádzkový riaditeľ koncesionára Tomáš Bežilla. "Ja som s jednou ideou prišiel a uvidíme, čo na to minister povie," hovorí minister financií Igor Matovič.
Situácia s D4 a tým, že skôr v súčasnom stave spojí Jarovce s Račou, a neslúži svojmu primárnemu cieľu, sa stala v posledných týždňoch aj politickou témou. Obyčajní ľudia aj pre tento projekt prichádzajú so zmenou zákona.
"Ministerstvo sa zatiaľ bráni tomu, ako to vymyslieť, aby to netrvalo šesť rokov. Ja sa snažím vymyslieť niečo lepšie, podávam návrh na riešenie, aby sa takéto kľúčové prvky zaradili medzi významné investície, keď o tom rozhodne vláda, sa urýchlili konania," hovorí poslanec Peter Kremský (OĽaNO).
"Ak tým sledoval pán poslanec, že tým urýchli výstavbu križovatky D1, tak bohužiaľ nie. Kde boli všetci tí, od roku 2013? Prečo je to teraz také populistické, sa prihlásiť, my ideme riešiť a hľadať riešenie a neviem, čo všetko," hovorí minister dopravy Andrej Doležal.
Minister dopravy Andrej Doležal však aj po konzultácii s Úradom pre verejné obstarávanie hovorí, že skrátené lehoty na vysúťaženie zhotoviteľa križovatky môžu projekt ešte predĺžiť pre prípadné spory.
Súčasná vláda dlhodobo hovorí, že v tomto konkrétnom prípade si bývalá garnitúra neurobila domácu úlohu a potvrdzuje to aj Úrad pre verejné obstarávanie, podľa ktorého napriek potemkinovskemu obchvatu je potrebné dodržiavať zákony.
"Kameňom úrazu verejných súťaží, aj tých strategických je príprava. Systémovým nástrojom je novela zákona o verejnom obstarávaní o ktorom už zajtra majú rozhodnúť poslanci NR," hovorí predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.
Doležalov predchodca si však vie predstaviť aj to, že by zákazku dali priamo zhotoviteľovi samotnej D4. "Treba ísť na hranu zákona," uviedol bývalý minister dopravy Arpád Érsek.
Minister Doležal sa odmietol vyjadriť k tomu, nakoľko by možné zmeny zákona urýchlili dostavbu prípojky diaľnic. "Máme konkrétne návrhy, ako urýchliť prípadné povoľovacie procesy, ten zákon bude Lex D1 D4, bude v skrátenom legislatívnom konaní," hovorí Doležal.