Majiteľov starších áut čakajú obmedzenia. Do niektorých miest sa s nimi nedostanú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Čoraz viac metropol sa vydáva cestou obmedzení pre autá, ktorých výfuky produkujú veľa splodín. Ak má aj vaše vozidlo starší dátum výroby, do niektorých miest sa s ním už čoskoro nedostanete - alebo aj áno, len budete riskovať nemalú pokutu.
Do centra čoraz väčšieho počtu európskych metropol sa už staršími, menej ekologickými autami nedostanete. "Boli sme informovaní, že Brusel, podobne ako niektoré ďalšie európske mestá prechádzajú do tzv. systému nulových emisií a zón, ktoré budú predpokladať, že sa tam môžu dostať len autá, ktoré majú normu viac ako Euro5," povedal štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí Martin Klus.
"Euronormy sú rozdelené do 6. kategórií, Euro 6 sú vozidlá, ktoré vypúšťajú najmenej splodín," uviedol dopravný konzultant Maroš Palesch. "Všetky ostatné autá by mali ostať na tzv. odchytných parkoviskách a také, ktoré to neurobia, tam hrozí pokuta až 350 eur. Predpokladám, že podobných projektov budeme mať v budúcnosti podstatne viac, pretože to vo veľkej miere súvisí s novými klimatickými cieľmi, ktoré si predsavzala EÚ," uviedol Klus.
Tieto obmedzenia teda musia brať do úvahy aj Slováci, ktorí sa po novom roku chystajú do bruselského regiónu, či už osobným vozidlom, alebo ako prepravcovia. "V Bruseli žije pomerne veľké množstvo Slovákov, bolo potrebné, aby sme informovali už vopred, že v januári im bezprostredne hrozí niečo takéto, aby sa vedeli adekvátne pripraviť," povedal Klus.
"Určite bude tento trend o pár rokov aj na Slovensku realitou," uviedol Palesch. Podobnými myšlienkami sa už dlhé roky zapodievajú aj odborníci na dopravu na Slovensku. Naše hlavné mesto však konkrétne kroky v podobe obmedzení vstupu zatiaľ nechystá.
"Bratislava momentálne využíva iné nástroje na znižovanie podielu automobilovej dopravy. Mesto napríklad zavádza preferenciu MHD a zvyšovanie jej atraktivity výrazným znížením ročného cestovného. Pri dopĺňaní vozového parku kladie dôraz na ekologické dopravné prostriedky," povedala hovorkyňa magistrátu mesta Bratislava Katarína Rajčanová.
Nízkoemisné zóny zatiaľ neplánujú ani Košice. "V súčasnosti však skôr prebieha zber dát na základ rôznych aktualizačných štúdií. Výsledky týchto štúdií tak môžu slúžiť na tvorbu stratégií, majú však len odporúčací charakter a preto nie je zatiaľ presne určené, kedy a či budú tieto odporúčania realizované," uviedol hovorca mesta Košice Vladimír Fabian.