Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Slovensko čaká obmedzenie predaja Adblue do dieselov. Riešenie je jednoduché, ale nelegálne
Zdielať na

Slovensko čaká obmedzenie predaja Adblue do dieselov. Riešenie je jednoduché, ale nelegálne

BRATISLAVA / Už niekoľko týždňov sa pozornosť nie len vodičov upriamuje na výrobcov prísady Adblue do dieselových motorov. Objavili sa totiž informácie, že je ho nedostatok. Najväčší výrobca v Európe, so sídlom v Šali priznáva, že extrémny nárast cien plynu ovplyvnil výrobu. No ukazuje sa, že za výpadkom tejto prísady je niečo úplne iné.

Ak máte dieslový motor a nemáte prísadu Adblue, s autom sa jednoducho nepohnete. Riešenie je jednoduché, no nelegálne. V servise sa to dá softvérovo vypnúť, no okamžite prekročíte emisné limity a problém môže byť aj záruka u predajcu. Čo ale ak Adblue, ľudovo nazývaná močovina nebude? Dá sa povoliť vypnutie právne?

"Na toto nemáme kompetenciu, to vychádza z veľmi striktnej európskej legislatívy, dovolím si tvrdiť, že toto je nereálne," povedal minister dopravy Andrej Doležal. Cena zemného plynu prudko rastie. Tým pádom aj náklady na výrobu. Duslo Šaľa tak znížilo výrobu na technické minimum.  

"Nedostatok Adblue údajne je. Ale nie je to len nedostatok na Slovensku, ale je to nedostatok v celej Európe," uviedol riaditeľ spoločnosti Duslo Šaľa Petr Bláha. "Ja si myslím, že je toho dosť. Ja som ešte zatiaľ nemal žiadny problém s tankovaním," povedal kamionista. 

Ojedinelé výpadky potvrdila aj najväčšia sieť čerpačiek. Od polnoci na niektorých pumpách zvyšuje ceny. "Môže sa však stať, vzhľadom na nedostatočnú výrobu že niekde krátkodobo vypadne a tam trvá niekoľko hodín, prípadne dní, kedy bude ďalší závoz," povedal hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár. 

Špekulanti zavelili do útoku. Internetový bazár je plný novodobých obchodníkov s Adblue za oveľa vyššie ceny. "Dokonca sú tam uvedené texty, či chcete na faktúru alebo bez faktúry, potom sa líši cena," uviedol Bláha. A práve špekulanti spôsobujú krátkodobé výpadky. Niektorí už prijali opatrenia. 

""Môže si natankovať momentálne človek maximálne 100 litrov aj to len do auta, nie do kanistrov, prípadne kúpiť potom balený produkt v bandaskách," povedal Molnár. Lenže Adblue, alebo močovina, to nie sú len autá, kamióny, či autobusy. Využíva sa aj v potravinárstve, stavebníctve či agrosektore. "Močovina sa využíva aj na výživu rastlín, ale aj na výživu zvierat, najmä hovädzieho dobytka," uviedol podpredseda Agropotravinárskej sekcie SOPK Vladimír Chovan. 

Ak by močovina nebola, znížila by sa produkcia, zvýšila cena. Podobne aj v ďalších oblastiach. Minister hospodárstva je v pohode. Ak by bolo veľmi zle, má poistku. "Zakázať vývoz Ad blue. Ale tak ďaleko nechceme ísť, robíme teraz kroky, ktoré by mohli postačiť. Uvidíme, nikto nateraz nevie, ako sa to vyvinie. Nateraz je toho dostatok," uviedol minister hospodárstva Richard Sulík. Podľa zúčastnených teda nie je dôvod na paniku. No najväčší výrobca sa v blízkej dobe bude musieť s vládou dohodnúť ako ďalej, aby nedošlo k najhoršiemu.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy