ROMANA TABAK: Dúfam, že sa návrh bude páčiť Petrovi Saganovi. Nový zákon má chrániť cyklistov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Poslanci posunuli do druhého čítania návrh zákona, ktorý by mal viac chrániť cyklistov na cestách. Vodiči by po novom mali dodržať minimálne metrový odstup pri predbiehaní cyklistu.
Podmienky pre bezpečnú jazdu na bicykli sú dnes na Slovensku nejasné. Nový zákon by mal byť prvým krokom k zlepšeniu situácie. Keďže cyklisti sú najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky, základná požiadavka bola čo najskôr prijať opatrenia na zvýšenie ich bezpečnosti.
Žiaľ, väčšina vodičov pri predchádzaní cyklistu nepoužije blinker a obchádza ho s malým odstupom. Práve na túto problematiku by sa okrem iného mal prioritne zamerať nový zákon. Definovať by mal po novom, že vodič je povinný dodržať dostatočný odstup pri predchádzaní, a to najmenej 1 meter pri rýchlosti do 50 km/h a 1,5 metra pri vyššej rýchlosti.
"Som rád, že 135 poslancov, naprieč politickým spektrom schválilo návrh zákona, ktorý ak to môžem povedať veľmi jednoducho, stanovuje podmienku, aby vodič obchádzal cyklistu minimálne 1,5 m od neho," povedal podpredseda NRSR, Juraj Šeliga.
Zákon pozerá najmä na rýchlosť
"Práve z tohto dôvodu sme upravili právnu úpravu tomu, aby sa to líšilo od rýchlosti, to znamená, že iná ochrana, iný požadovaný odstup je pri 30 km rýchlosti, iný pri 70 km rýchlosti. Tento odstup bude závisieť od poveternostných podmienok, to znamená, že bude motorista musieť dbať na to, že či jazdí v hmle alebo za slnečného počasia," vysvetlil poslanec Miloš Svrček zo strany Sme rodina.
Odborníci návrh zákona schvaľujú. "Je tam vzájomná tolerancia, vzájomná ohľaduplnosť a keď vodič obchádza cyklistu, tak ho obchádza v protismere. Vyhodí smerovku alebo respektíve dá znamenie o zmene smeru jazdy na začiatku úkonu a takisto, keď sa vracia, keď obehne toho cyklistu, tak takisto. Jednoducho spomalíte a nelíznete toho cyklistu tak, aby ste ho odfúkli do jarku," objasnil dopravný konzultant Maroš Palesch.
Zákonom nechcú chrániť len cyklistov
"Konkrétne by malo ísť aj o bezpečnosť chodcov, o ďalšie zväčšovanie bezpečnosti cyklistov, o jazdné pruhy, značky pre cyklistov a ďalšie konkrétne zmeny, ktoré budeme rokovať s odborníkmi," vyjadril sa Radovan Sloboda, poslanec za SaS. Podľa odborníkov treba čo najskôr pristúpiť k zmene. Štatistiky o nehodách s účasťou cyklistov sú alarmujúce. "Za 9 mesiacov tohto roka zavinilo dopravnú nehodu 346 cyklistov, šesť z nich prišlo o život. Vlani v rovnakom období evidujeme 341 nehôd zavinených cyklistami, zomrelo pri nich 12 cyklistov," potvrdila hovorkyňa PPZ, Denisa Bárdyová.
Zákon si pochvaľujú aj ďalší koaliční politici. "Na tento zákon sme čakali dlhých päť rokov. Dúfam, že tento návrh zákona sa bude páčiť Petrovi Saganovi," zavtipkovala poslankyňa za OĽaNO, Romana Tabak.