Skoro jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
V minulom roku na železničnom priecestí bolo 123 nehôd. Ministerstvo na vyššiu bezpečnosť nemá peniaze
Zdielať na

V minulom roku na železničnom priecestí bolo 123 nehôd. Ministerstvo na vyššiu bezpečnosť nemá peniaze

BRATISLAVA / Viac ako stovka nehôd sa v priebehu roka stane na železničných priecestiach. Zrážka s vlakom môže mať fatálne následky a nebezpečná je pre všetkých pasažierov auta. Obzvlášť zradné môžu byť priecestia bez závor. Aj napriek výstrahám a dopravným pravidlám na nich umiera najviac ľudí.

Len v priebehu minulého týždňa bol štáb TV JOJ na dvoch nehodách na priecestí. V Hronskom Beňadiku aj v Ivanke pri Dunaji sa auto zrazilo s vlakom. V oboch prípadoch sa to pre vodičov skončilo tragicky. "Vlani sa stalo na železničnom priecestí 123 dopravných nehôd, zomrelo 9 osôb. Do konca septembra tohto roka evidujeme 80 dopravných nehôd na železničnom priecestí, zomrelo pri nich 10 osôb," uviedla hovorkyňa prezídia policajného zboru Denisa Bárdyová.

Železnice pritom evidujú ďalšie desiatky nehôd, ktoré polícia neriešila. Najviac tragédií sa stalo práve na zabezpečených priecestiach bez závor. Keď uvidíte blikať dve červené svetlá, neriskujte a auto zastavte. A to až do vtedy, kým svetlá blikať neprestanú. Platí to aj v prípade, keď už pred vašimi očami jeden vlak prešiel. Priecestím totiž môže prechádzať viac vlakov. Vodiči to niekedy podceňujú a priecestím aj tak prechádzajú. Väčšina moderných zabezpečovacích zariadení funguje automaticky, podľa jazdy vlaku. "Prebiehajúca výstraha sa ukončí v prípade automatickej činnosti až potom, keď posledný vozeň vlaku opustí priecestie a zároveň ak sa po inej koľaji k priecestiu neblíži žiadne iné koľajové vozidlo," upozornila hovorkyňa Železníc SR, Ria Feik Achbergerová. 

Vodič si môže povedať, že prejsť ešte stihne, najmä v prípadoch, kedy sa nám môže zdať, že na priecestiach čakáme pravidelne a príliš dlho. Ako napríklad v Hronskom Beňadiku. "To, že jeho činnosť sa vám zdá mätúca, je spôsobené tým, že je umiestnené v rámci stanice ŽST Hronský Beňadik a je spúšťané do činnosti nielen pri prechádzajúcich vlakoch, ale aj pri prebiehajúcom posune v stanici a v rámci tohto posunu nie vždy príde k jeho jazde až na samotné priecestie," vysvetlila hovorkyňa Ria Feik Achbergerová. Železnice majú rozpracovaný projekt, v rámci ktorého plánujú zabezpečiť 75 priecestí. Ide hlavne o tie s najväčšou nehodovosťou a zlým stavom. "Pri týchto investičných zadaniach ale narážame na podfinancovanie železníc a tým pádom chýbajúce finančné zdroje," uviedla hovorkyňa Železníc SR. Ako dlho to teda bude trvať, nevedno. "Bezpečnosť železničnej prevádzky je pre nás prioritou a každoročne podporujeme túto oblasť. Samozrejme, miera financovania je závislá od dostupnosti finančných prostriedkov, a teda aj od štátneho rozpočtu," napísalo vo vyjadrení Ministerstvo dopravy SR. Na zmenu aktuálne čaká 25 priecestí, ktoré už majú ukončenú projektovú dokumentáciu. Medzi ne patrí aj priecestie v Rožkovanoch, kde pred dvomi rokmi po zrážke s vlakom zahynuli tri kamarátky.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy