Nové pravidlá, ktoré majú chrániť cyklistov: Podporili ich poslanci z koalície aj opozície
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Koalícia a opozícia sa zhodli. Spojila ich téma väčšej ochrany cyklistov. Zo 134 prítomných poslancov všetci, okrem jedného, hlasovali za zmenu zákona o cestnej premávke. Platiť by mal od marca budúceho roka. Predkladatelia zákona hovoria o vytvorení bezpečnej zóny pre cyklistov.
Je to v podstate jednoduché. Novela zákona zavádza minimálny odstup pre vodičov pri obchádzaní cyklistu. Pri rýchlosti do 50 km/h je to jeden meter odstupu. Pri rýchlosti nad 50 km/h je to jeden a pol metra. "Ja som veľmi rád, že sa dostávame z doby praveku do 21. storočia," okomentoval novelu poslanec Miloš Svrček. "Ja si myslím, že to je také potrebné minimum, aby cyklista na cestách bol bezpečný, aby sa cítil dobre," konštatoval Ján Tekeľ z mountainbikeovej asociácie.
Ján Tekeľ je predsedom slovenskej moutainbikovej asociácie. Na bicykli si to vyskúšal vo viacerých štátoch aj po ceste. Pravidlá sa podľa neho menia od krajiny v krajine nielen podľa zákona, ale aj od pohľadu spoločnosti na cyklistov. "Zvlášť také cyklistické krajiny ako je Taliansko, napríklad. Tam sú vodiči schopní počkať za pelotónom cyklistov. Čakajú aj 5 minút a proste idú tou 30 alebo 40tkou ako idú tí cyklisti," reagoval Ján Tekeľ, predseda slovenskej Mountainbikeovej asociácie.
Zmena nastáva aj pri skupinke cyklistov. Pri počte 6 a viac kusov by po novom nemuseli ísť za sebou, ale mohli by vytvoriť dvojice. Podľa poslancov je to aj pre vodičov technicky menej náročný manéver pri predchádzaní. "Cyklisti budú môcť pri skupine 6 a viac cyklistov jazdiť v skupinách po dvoch vedľa seba," informovala poslankyňa Romana Tabak. "Ja už aj vidím, že tento vodič je cyklista kvôli tomu, že ma obišiel v druhom pruhu. To znamená, že išiel do protismeru, aby neohrozil cyklistu," povedal Ján Tekeľ.
"Ďalšia významná zmena je zmena prednosti vjazde tam, kde je vyznačená cyklistická cesta. Toto je veľmi dôležité pre budúce plánovanie cyklotrás," doplnil informácie poslanec Radovan Sloboda. Novela zákona aj razantne zasahuje do parkovania áut na chodníku. Po novom to už možné bude iba tam, kde to dovolí dopravná značka. Bez nej nepostačí ani dodržať 1,5 metra pre chodcov na chodníku. "V našom meste Prešov veľmi nie, ale napríklad v Bratislave je to veľký problém a neohrozuje to len cyklistov, ale skôr chodcov a mamičky s kočíkmi," vyjadril sa Ján Tekeľ. "Opäť sa približujeme k európskym mestám a dávame možnosť mestám si regulovať statickú dopravu," uzavrel poslanec Radovan Sloboda.