Nechcené darčeky: Reklamácie majú jasné pravidlá. Pri vrátení tovaru však pôjde o dohodu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Vianočné darčeky sa už rozdali, no niektoré možno budete chcieť vymeniť alebo vrátiť. Na rad preto prichádza reklamácia alebo vrátenie tovaru bez udania dôvodu. Tieto dva pojmy si však občas zamieňame.
V celej Európskej únii platí, že na každý tovar sa vzťahuje 24 mesačná záruka. Stanovuje to aj náš Občiansky zákonník. Pri vrátení tovaru je ale potrebný doklad o kúpe, prípadne záručný list. Bez udania dôvodu je to ale na slobodnej vôli predávajúceho. "V súčasnosti prevádzkovatelia niektorých obchodných reťazcov ,,Kamenných obchodov" ponúkajú spotrebiteľovi možnosť vrátenia tovaru v rámci svojej obchodnej stratégie," stanovisko Slovenskej obchodnej inšpekcie
Pri nakupovaní cez internet majú spotrebitelia bezdôvodne žiadať o vrátenie peňazí do 14-dní od dodania tovaru. Do rovnakého času je predajca zase povinný vrátiť peniaze. Je tu však jedno ale. "Pokiaľ chceme vrátiť hodinky alebo šperky, tak je potrebné si uvedomiť, že nemôžeme ich vrátiť v prípade ak sme dali vygravírovať nejaký dátum alebo meno, ktoré má pripomínať nejakú udalosť, pretože vtedy to už je tovar zhotovený podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa," hovorí zo Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský.
Spotrebiteľov môžu prekvapiť aj požiadavky predávajúcich v kamenných obchodoch, ktorí často požadujú, aby bol tovar vrátený v pôvodnom obale. Takúto skúsenosť má napríklad aj náš divák, ktorému sa vlani pokazil televízor. "Po troch mesiacoch začal vykazovať určitú vadu. Pri reklamácii mi na predajni povedali, že potrebujú krabicu, ktorú som už nemal, no nakoniec mi na šťastie televízor vyreklamovali," hovorí spotrebiteľ Roman. Vždy totiž platí, že spotrebiteľ reklamuje tovar a nie obal. "Samozrejme obchodníci, žiadajú vrátiť aj ten obal, ale môžu o to iba požiadať a nie mu to klásť ako podmienku," informuje Dvorský.
Ľudia reklamujú napríklad aj zážitkové pobyty, ponuka totiž niekedy nezodpovedá skutočnosti. V takýchto prípadoch inšpektori odporúčajú riešiť problém vždy na mieste, aby nedošlo k spochybneniu dôkazov. Slovenská obchodná inšpekcia minulý rok riešila viac ako 12 200 podnetov od spotrebiteľov.
Tí sa najčastejšie sťažovali na prekročenie 30-dňovej lehoty pri vybavovaní reklamácií.