Vodíkové technológie ako dvojsečná zbraň?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SVET A SLOVENSKO / Energiám, ktoré za sebou nechávajú uhlíkovú stopu už odzváňa. Jednou z ciest má byť aj vodík. V polovici 21. storočia by mal pokryť štvrtinu spotreby svetovej energie. Vodík však nemusí byť až taký zelený, ako sa na prvý pohľad zdá. Envirovedci upozornili na to, že môže nepriamo vyprodukovať viac skleníkových plynov, ako keby sme ho vôbec nepoužívali.
Eso v rukáve, no naozaj je tomu tak?
V súboji so skleníkovými plynmi sa pre svet v najbližších desaťročiach stal hlavným esom v rukáve vodík. No podľa niektorých amerických environmentálnych vedcov sa z esa ľahko môže stať hotová katastrofa. Vedecký pracovník organizácie Environmental Defense Fund Steve Hamburg upozorňuje na to, že vodík je nepriamy skleníkový plyn, ktorý je v okamihu svojho uvoľnenia až 200-krát účinnejší, ako oxid uhličitý. Po zmiešaní s metánom vzniká troposférický ozón a vodná para.
"Reagoval by s kyslíkom a vodná para je tiež jeden zo skleníkových plynov, ale vzhľadom k množstvu výparov, vodných pár, ktoré sú v atmosfére, je to absolútne zanedbateľné," vysvetlil chemickú reakciu vodíku chemik Fakulty chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity Pavel Fellner.
Na čo musia myslieť výrobcovia áut?
Vodík by mal byť bezpečný
"Uskladňujeme vodík v takzvaných v metalhydridových zliatinách, kde je nízky tlak. Vodík sa zmenou teploty uskladní a s inou teplotou sa potom expanduje a používa," povedal Jozef Živčák zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice. Ubezpečujú nás, že únik vodíka z týchto áut nehrozí a ani nepriame skleníkové plyny. "Hovorí sa o zelenom vodíku, ktorý my hlásame, že ho budeme produkovať a budeme ho inštalovať do systémov," doplnil Živčák.