Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Kauza košického obchvatu sa dostala do parlamentu. Nie je vylúčené, že tento problém vyrieši až súd
Zdielať na

Kauza košického obchvatu sa dostala do parlamentu. Nie je vylúčené, že tento problém vyrieši až súd

KOŠICE / Slovná potýčka medzi ministrom dopravy a šéfom úradu pre verejné obstarávanie sa dostala až do parlamentu. Výbor pre hospodárske záležitosti sa dnes snažil zistiť, kto má pravdu v prípade zrušenia výstavby košického južného obchvatu. Na oboch stranách sporu stojí v štát. Nie je dokonca vylúčené, že svoju pravdu budú oba úrady dokazovať pred súdom.

Na mimoriadnom výbore boli poslanci od Košíc až po Bratislavu. Všetci sa zhodli v tom, že Košický obchvat treba čo najskôr začať stavať. "Teda už najlepšie na jar tohto roka," povedal poslanec Peter Kremský. 

V uplynulých dňoch si minister dopravy so šéfom Úvo posielali štipľavé odkazy. Tesne pred začiatkom rokovania výboru prehodili pár slov a posadili sa k poslancom. Tí zisťovali, kto má pravdu v tom, či sú dve slová v podkladoch k tendru podstatné alebo nie. Dve slová, ktoré chýbali v súťažných podkladoch nik nenamietal. Až pred podpisom zmluvy úrad pre verejné obstarávanie pri kontrole prišiel na to, že tam mali byť, a tak celý proces stopol. 

"Úrad má povinnosť aj doložiť, že to pochybenie malo aj vplyv na súťaž ako takú. My toto jednoznačne odmietame," uviedol minister dopravy Andrej Doležal. 

"Odmietam demagógiu o tom, že úrad bráni výstavbe ciest," povedal predseda ÚVO Miroslav Hlivák. Hovorí šéf úradu, ktorý tender stopol. Ministerstvo sa ale odvolalo a tak jediný, kto môže situáciu zvrátiť je rada UVO. Má na to 45 dní. "Rada ako odvolací orgán môže buď potvrdiť rozhodnutie prvého stupňa alebo to rozhodnutie môže zmeniť," povedal Hlivák. 

Neberte nám obchvat, prosili poslanci. Obávajú sa, že by tak cúvol aj investor vo Valalikoch aj s 500 miliónmi eur. "Má tam prísť investor, ktorý má zamestnať takmer 5000 ľudí a tento investor určite všetko pozorne sleduje a neradi by sme prišli o takúto veľkú investíciu," povedal Kremský. 

Ak by rada potvrdila prvostupňové rozhodnutie, všetko by sa začalo odznova. Minister pripustil súdny spor. Štátny orgán by sa tak súdil so štátnym orgánom o vzniknutú škodu. "Potom budeme musieť aktualizovať štúdiu uskutočniteľnosti, aktualizovať súťažné podklady, ísť s tým na UHP, vypísať súťaž, táto súťaž trvala tri roky, ďalšie tri roky sa bude stavať," uviedol Doležal. 

Minister navrhol kompromis. Uznajme, že sme formálne pochybili, dajte nám pokutu, no dovoľte nám stavať. Odpoveď neprišla. "Dovoľte mi ďalej nepolemizovať o tom, akým spôsobom naozaj môže rada rozhodnúť," dodal Hlivák. Podľa ministra teda v najlepšom prípade bude obchvat dokončený v roku 2025 za vysúťaženú sumu a v najhoršom prípade v roku 2030 za oveľa viac peňazí.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy