Spor o vládnu letku. Už roky by mala patriť pod armádu, tá ale na to nie je pripravená
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Roky trvajúci spor o vládnu letku medzi ministerstvami obrany a vnútra pokračuje. A to aj po analýze, ktorú má k dispozícii televízia JOJ. Analýza odhalila množstvo problémov, pre ktoré je zrejme nereálne, aby vládne špeciály prešli pod Ozbrojené sily a zabezpečovali prepravu ústavných činiteľov tak, ako v okolitých krajinách.
Slovensko má dve štátne letky. Armáda ma svoj Letecký útvar v rámci ozbrojených síl. Ministerstvo vnútra má svoju letku, pod ktorú spadajú vládne dopravné lietadlá. Letka ministerstva vnútra preváža prezidenta, premiéra ale slúži aj pre prepravu občanov či zadržaných podozrivých. Aj v prípade, ak sa ocitneme v ohrození v zahraničí pri teroristickom útoku či živelnej pohrome.
Už roky je zámer, aby toto všetko prešlo pod armádu. Zabezpečovať prepravu ústavných činiteľov má ustanovené zákonom podobne, ako to majú napríklad Česi. Lenže, naša armáda na takéto zlúčenie nie vôbec pripravená a nie je to laické zistenie. Konkrétne to odhaľuje analýza špecialistov, ktorých oslovil práve rezort obrany. Prečo? Aby zistil, či zlúčenie letky je možné alebo nie. Výsledok analýzy pre armádu nedopadol dobre.
TV JOJ sa oboznámila s celou analýzou, ktorú pre ministerstvo obranu vypracovali špecialisti z Technickej univerzity v Košiciach a Žilinskej univerzity - Katedry leteckej dopravy. V nej je okrem iného napísané aj to, že ak by letka preša pod armádu teraz, malo by to vplyv aj na bezpečnosť letov.
Podľa špecialistov je to pre celý systém ktorým sa riadi samotné letectvo v armáde. Piloti majú iné množstvo nalietaných hodín ako tí lietajúci na špeciáloch. Ak teda armáda ministerskú dopravnú letku chce, musí vyracovať kompletnú dokumentáciu k údržbe špeciálov, zabezpečiť palubný personál, pilovov a investovať veľké prostriedky do rekonštrukcie vojenského letiska v Kuchyni, pre potreby vládnej letky. Minister vnútra Mikulec vníma zlúčenie jeho letky pod armádu za nevhodné a odmieta to.
"Minister vnútra Roman Mikulec zastáva v prípade spájania leteckých útvarov dlhodobo stanovisko o nevhodnosti ich zlučovania. Podľa informácií, ktoré má k dispozícií to potvrdzujú aj výsledky analýzy. Zároveň má eminentný záujem o odbornú diskusiu k tejto téme s ministrom obrany, ministrom financií, predsedom vlády ako aj s expertmi z Leteckej fakulty a Žilinskej univerzity," uviedol stanovisko Roman Mikulec.
Napriek záverom externej analýzy už minulý týždeň rezort obrany verejne vyhlásil, že spojenie leteckých útvarov je možné. O zásadných problémoch ale verejnosť neinformoval.
"Všetko, čo sme nateraz chceli povedať k tejto téme sme komunikovali minulý týždeň. Našim zámerom nie je komunikovať čiastkové závery analýzy, nakoľko prebieha ako politická, tak odborná diskusia," uviedla hovorkyňa ministerstva obrany Martina Kovaľ.
Ak by armáda letku ministerstva vnútra chcela prevziať, efektívne a bezpečne prepravovať štátnych činiteľov našimi dopravnými lietadlami, príprava podľa odhadov tvorcov externej analýzy zaberie 6 až 8 rokov.
"Aj v tomto prípade by sme odporúčali ponechať dislokáciu a prevádzku dopravnými lietadlami typu A319 a F100 na medzinárodnom letisku M. R. Štefánika v Bratislave a zachovať tak najvyšší štandard bezpečnosti a ich kvality pre ich poslanie a flexibilitu," uvádza sa v závere externej analýzy. O všetkom bude prebiehať zrejme ešte dlhá politická debata.