Extrémne ceny na čerpacích staniciach: Podľa expertov si máme zvykať
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Ceny pohonných látok neustále rastú a Slováci začínajú húfne vymetať čerpacie stanice u našich susedov. Kým pred niečo vyše rokom sme tankovali benzín a naftu za približne euro za liter, aktuálne musíme do peňaženky siahnuť omnoho hlbšie. Neteší najmä fakt, že na vysoké ceny palív si budeme musieť zvyknúť.
"V zásade tie ceny nízke nebudú," hovorí exminister financií a prezident MESA 10 Ivan Mikloš. Táto predpoveď bývalého financmajstra určite nepoteší žiadneho motoristu. Na trhu je totiž málo ropy, nestíhajú ťažobné zariadenia, ani rafinérie, ktoré sa pozvoľna chystajú na odchod do dôchodku. "Máme to spojené aj s tým, že sa bojuje za zníženie emisií, čiže tá ropa už mala byť na druhej koľaji," informuje komoditný analytik Tomáš Mikulík. "Postupne musíme znížiť ustavičné využívanie fosílnych palív," hovorí komisár Európskej komisie pre životné prostredie, oceány a rybolov Virginijus Sinkevičius.
Mala, no očividne nie je. Za plnú nádrž tak musíme zaplatiť o 15-20 eur viac, ako pred vyše rokom. Vláda by mohla tento nárast pribrzdiť iba znížením daní. "Keď sa bavíme o nafte alebo benzíne do áut, tak si nemyslím, že sa s tým dá niečo zásadné robiť," hovorí Mikloš.
K istému uvoľneniu by mohlo prísť po vykurovacej sezóne a poľavení napätia na Ukrajine, no na tankovanie za euro budeme musieť zrejme zabudnúť."Tá cena bude musieť až tak vysoko vystúpať, kým sa ten dopyt neobmedzí," tvrdí Mikulík.
Otázkou je, kedy sa tak stane. Prechod na elektromobilitu ide pomaly a autá s výfukmi v najbližšom desaťročí z našich ciest určite nezmiznú. "Ten výhľad je taký, že k obmene vozového parku za úplne bezemisný by malo prísť do roku 2050," hovorí ekonomický expert Zdeněk Čech. To je hudba budúcnosti. Majiteľov vozidiel na benzín, či naftu zrejme nečakajú dobré časy. Už o 4 roky by totiž mal začať fungovať mechanizmus emisných povoleniek aj v doprave. "Ktorý by zároveň zahrnul naceňovanie uhlíku do palív, ktoré budú predávať koncovým spotrebiteľom," tvrdí Čech.
Spaľovacie motory by sa preto mali postupne dostať na čiernu listinu. Kto im bude naďalej holdovať, za benzín a naftu zaplatí stále viac. Ich cena sa tak môže pomaly šplhať vyššie a vyššie."Jediná šanca je, že ak nastane spomalenie ekonomiky, cena ropy poklesne a klesne aj dopyt, čo by mohlo tlmiť rast cien pohonných látok," tvrdí Mikulík.