Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Veľké autobusy, ktoré nás vozili desaťročia. Karosy idú do dôchodku
Zdielať na

Veľké autobusy, ktoré nás vozili desaťročia. Karosy idú do dôchodku

SLOVENSKO / Bratislavský dopravný podnik sa tento víkend lúči s ikonickými česko-slovenskými autobusmi, Karosa radu 700. Typické hranaté autobusy červenej farby, idú do dôchodku v 40-tke. Na ľudský vek je to ešte stále málo, no pri autobusoch už ide o rekordérov.

Karosy brázdili ulice hlavného mesta od roku 1981 až do roku 2021

Spolu ich bolo dokopy 708. A nostalgicky na ne bude spomínať aj šofér Vladko Červeň. "Bude mi chýbať tento štýl jazdenia. Mali sme pevný volant," vyjadril sa. Autobusy typické tým, že cestujúcich poriadne vytriasli, vedeli odviezť naraz 200 ľudí. "Zo začiatku boli v Karosách také lisované molitované sedadlá, na ktoré sa najmä v letnom období cestujúci sťažovali, pretože boli čierne a táto farba, najmä ženám, farbila šaty. Takže potom neskôr sa vymysleli koženkové poťahy, ktoré sa používali v Karosách do posledných dní, pokiaľ jazdili," vyjadril sa Peter Pankrác, odborník na vozidlá mestskej dopravy.

Bratislavský podnik je jeden z posledných, ktorý mal ešte červené dámy na cestách a cestujúci si ich ešte čerstvo môžu pamätať. "Poctivá československá výroba a vydržali v tých našich bratislavských uliciach. Predsa len dnes tá životnosť autobusu je na úrovni 15 až 20 rokov," vyjadril sa hovorca DPB, Martin Chlebovec.

Novšie modely majú, oproti tým starším autobusom, naopak iné výhody

Nižší ľudia mali v minulosti problém dosiahnuť na tlačidlo na znamenie, ktoré je v Karosách umiestnené na strope. Teraz je toto tlačidlo umiestnené na madlách a teda ľahko dostupné aj pre tých najmenších cestovateľov. No a za tie roky sa v novších autobusoch zredukoval aj počet schodov. "Máme zatmavené sklá, nový informačný systém," dodal hovorca. Jediné, čo ostáva pri starých autobusoch, ale aj pri tých nových typoch, je označovanie lístkov.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy