Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Vodičom hrozí, že nenatankujú vždy, keď budú potrebovať, tvrdí analytik
Zdielať na

Vodičom hrozí, že nenatankujú vždy, keď budú potrebovať, tvrdí analytik

SLOVENSKO / Ceny benzínu a nafty za posledný týždeň opäť vzrástli. A práve v tejto oblasti, koalícia zvažuje ďalšiu formu pomoci. Otázku zastropovania cien otvoril Milan Krajniak, to ale Richard Sulík ostro odmietol. Na rekordný rast cien benzínu a nafty už reagovalo aj Česko, znížením spotrebnej dane. Podľa ekonomického analytika, je ale regulácia cien pohonných látok, najhorší nápad.

Minister práce Milan Krajniak, navrhuje pri pohonných látkach riešenie podobné ako pri cenách energií, teda trojročné zastropovanie. "By sme sa mohli pozrieť napríklad na ceny benzínu a nafty a rovnako riešiť ten problém. A inšpirovať sa v Česku, alebo v Maďarsku, kde už takéto položky stropujú," vyjadril sa Krajniak. "My sme v kapitalizme a tam je cena kľúčový prvok. Akékoľvek ovplyvňovanie, stropovanie tejto voľnej cenotvorby, považujem za hotové nešťastie. A preto v zásade, ja som proti stropovaniu cien," vysvetlil Richard Sulík, minister hospodárstva.

Neodporúča to ani ekonomický analytik

Tvrdí, že sa nedá dosiahnuť lacnejší benzín, pokiaľ je ropy menej a jej cena na svetových trhoch je vysoká. "Ak tá regulácia cien má byť realistická, to znamená pod trhovou úrovňou, tak zároveň to znamená, prídelový systém. Pretože bez prídelového systému, reguláciu cien nemôžte mať," vyjadril sa analytik Martin Vlachynský.

To by nebola dobrá správa pre vodičov. Tankovať by už totiž nemohli kedykoľvek potrebujú. Prídelový systém by určil, kto a kedy môže tankovať. Regulácia cien pohonných látok, je podľa ekonomického analytika najhorší nápad. "Ako bolo v Amerike v 70-tych rokoch, keď bola ropná kríza, že v jeden deň mohli tankovať autá s párnou značkou, druhý deň s nepárnou, alebo niečo podobné," dodal Vlachynský.

Opozícia v tejto súvislosti kritizuje vládu za nečinnosť

"Tá koalícia už tri alebo štyri mesiace diskutuje, analyzuje, hľadá riešenia, potom zasa diskutuje. Tam stále nie je na stole vôbec nič," vyjadril sa poslanec za Hlas-SD, Erik Tomáš. Napriek diskusii v koalícii, na túto tému ešte dohoda neexistuje. Strana SaS ale odporúča svoje riešenie. "Podporíme zníženie DPH, zníženie daní. Toto samozrejme podporíme, musí táto iniciatíva prísť od ministerstva financií," dodala poslankyňa Jana Bittó Cigániková. "Zníženie daní za pohonné látky, by pravdepodobne, o niečo alikvotne znížilo cenu pohonných látok. Zároveň, by to ale znamenalo veľký výpadok v rozpočte, kde už teraz je päťmiliardový deficit," vysvetlil Vlachynský. "Akékoľvek návrhy na zmiernenie vplyvu zdražovania, musia byť najskôr dohodnuté na politickej úrovni," uviedlo v stanovisku ministerstvo financií.

Vlastné riešenie má aj opozičný Hlas

"My sme chceli znížiť spotrebné dane tak, aby cena benzínu a cena nafty bola 1,30 eur," vyjadril sa Erik Tomáš. "To by muselo byť teda skutočne masívne zníženie spotrebných daní. Čokoľvek sa vymyslí, nedokáže to vyriešiť ten základný problém," dodal nazáver Vlachynský.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy