Veľká noc je aj o farbách, väčšina ojazdených áut má len jednu zo štyroch
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA
INZERCIA / Až 67 % predaných ojazdených vozidiel je lakovaných achromatickými farbami, záujem o pestrejšie odtiene za 30 rokov klesol Bratislava, 13. apríla 2022 – Veľká noc je spojená aj s pestrosťou farieb. To sa ale o autách povedať nedá. Farby väčšiny vozidiel sa stali monochromatickými. Podľa údajov skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna, má 67 % predaných ojazdených vozidiel štyri základné farby: bielu, čiernu, šedú a striebornú. Záujem o pestrejšie farby počas 30 rokov existencie siete AAA AUTO klesá. Napríklad zelenú si vyberá už len 1,9 % zákazníkov a často ide o tlmený tmavý odtieň. Žltú, oranžovú alebo ružovú si nezvolí ani 1 % ľudí.
Väčšina ojazdených áut má podľa údajov spoločnosti AURES Holdings menej nápadné farby karosérie. Dáta z posledných rokov ukazujú narastajúci záujem Slovákov o rôzne odtiene šedej (29,7 %), bielej (21,3 %) a čiernej (16 %). Z výraznejších farieb si zákazníci AAA AUTO kupujú v zásade len modrú (12,1 %) alebo červenú (9,9 %).
Tento trend potvrdzujú aj dáta spoločnosti BASF, ktorá sa okrem iného zaoberá aj lakmi áut. Štúdia ukázala, že 39 % automobilov na svete je bielej farby. Farby čierna, šedá a strieborná spolu tvoria ďalších 39 %. To znamená, že takmer 8 z 10 všetkých vozidiel je lakovaných achromatickými lakmi, teda bielou, čiernou a všetkými odtieňmi šedej. Najobľúbenejšou chromatickou farbou je podľa tohto prieskumu modrá, ktorú na svetových cestách stretnete 9 %. Červeným autom jazdí 7 % ľudí.
„Skoro všetky autá v dnešnej dobe vyzerajú rovnako. Väčší dôraz než na farby je kladený na znižovanie spotreby paliva a neustále rastúci zoznam bezpečnostných prvkov a technológií. Jednotné sa tak stali aj farby áut. Výrobcovia automobilov sa vyhýbajú riziku a predávajú práve najobľúbenejšie achromatické farby, čím obmedzujú celkovú ponuku neobvyklých odtieňov. Zákazníci pestrosť farieb ani nevyhľadávajú, pretože tušia, že výrazná farba pri novom vozidle môže znížiť jeho hodnotu na sekundárnom trhu,“ uviedol prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings Petr Vaněček. Na druhej strane ale dnešné farby automobilov nie sú len biele, šedé alebo čierne, ako to ukazujú štatistiky. „Lak na vozidle je často ozvláštnený pridaním efektov, ako sú kovové vločky, kúsky skla alebo sľuda. Farebné tóny sa tiež menia. Pridaním bledo modrého odtieňa k bielej vznikne futuristický vzhľad, trocha žltkastej bielej znamená luxus,“ doplnil Petr Vaněček.