Havarijný stav mosta komplikuje aj momentálny nedostatok stavebných materiálov na trhu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO/POĽSKO / Cesta zo Žiliny do Poľska cez Kysuce je jednou z najvyťaženejších na Slovensku. Už 20 rokov Kysučania volajú po diaľnici, ktorá by odklonila väčšiu časť tranzitu. Most v Radoli je v havarijnom stave.
Po nenápadnom moste prejdú denne tisícky áut. Jeho stav je žalostný. Má pukliny, vytŕčajú z neho roxory a odpadáva betón. S rekonštrukciou mostného telesa sa už malo dávno začať, no nestalo sa tak. "Je to už 12 rokov, čo je tento most v katastrofálnom stave a za tých 12 rokov sme sa nedostali k tomu, aby bol zrekonštruovaný," vysvetlil starosta obce Radoľa, Anton Tkáčik. "Ak by sa stalo, že ten most spadne, Kysucké Nové Mesto nie je pripravené na 30-tisíc áut cez mesto, to by bol už nadnárodný problém," dodal Marián Mihalda, primátor Kysuckého Nového Mesta.
Verejnú súťaž v hodnote viac ako 700-tisíc eur vyhrala firma z Liptova. Zmluvu podpísali 14. marca a o tri dni neskôr bolo stavenisko protokolárne odovzdané. No s rekonštrukciou napriek výzvam zo strany Slovenskej správy ciest, dodnes nezačali. "Zahájenie stavebných prác je ovplyvnené nepredvídateľným skokovým nárastom cien phm, stavebných prác a stavebných materiálov, čo súvisí so všeobecne známymi dopadmi rusko-ukrajinského vojenského konfliktu a nedostatku stavebných materiálov na trhu," vyjadril sa riaditeľ Cestných stavieb Liptovský Mikuláš, Pavol Baláž.
Zhotoviteľ požiadal investora o zvýšenie zmluvnej ceny
Podľa Slovenskej správy ciest ale o týchto okolnostiach vedeli už v čase podpisu zmluvy. "Žiadal od nás 30-percentné navýšenie rozpočtu a platby vopred, čo u nás nie je možné, bol by to nezákonný postup," vysvetlil riaditeľ IVSC Žilina, Ivan Brečka. Slovenská správa ciest zistila, že má firma zrejme finančné problémy, no pri podpise zmlúv bolo ešte všetko v poriadku. "Odpredajom časti podniku sa našim novým zmluvným partnerom má stať nová nástupnícka spoločnosť," skonštatoval Brečka.
Obe firmy vyzvali, aby v prácach pokračovali
"Odpoveď nebola žiadna, týmto to považujeme za zásadné porušenie zmluvného vzťahu, chystáme kroky k rozviazaniu zmluvného vzťahu," dodal Brečka. Peniaze na rekonštrukciu mosta sú z operačného programu integrovanej infraštruktúry. Most musí byť opravený do konca roka 2023, inak o peniaze z fondov prídu. "Musíme urýchlene konať, aby sme vygenerovali nového dodávateľa a nové obstarávanie," dodal na záver Brečka.