Na Slovensku sa vo veľkom stavajú apartmány. Pre takýto typ nehnuteľnosti nie je dostatok parkovacích miest
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Máte byt v Bratislave, ste v ňom prihlásený na trvalý pobyt, chcete si vybaviť rezidenčnú parkovaciu kartu a úrad vám to zamietne s odôvodnením, že váš byt nie je byt, ale "len" apartmán a teda nemáte nárok. V podstate o tom rozhodol územný plán, ktorý určil počet bytov, ktoré môžu užívať status bytu. Slovensko má problém s nedostatkom bytov a tak developeri stavajú aj apartmány, pre ne však už nie je dostatok parkovacích miest.
Možnože aj vy patríte k tým, ktorí si za výhodných podmienok kúpili byt z kategórie apartmánov a až neskôr narazili na množstvo problémov s tým spojených, napríklad s parkovaním. "Mám tu nahlásený pobyt a vlastním vozidlo. Tak som si v predstihu chcel vybaviť rezidenčnú parkovaciu kartu a tak som si online vypísal žiadosť s tým, že bola zamietnutá kvôli tomu, že môj byt je klasifikovaný ako apartmán. Platím tu dane, prispievam do rozpočtu, nevidím dôvod, prečo by mi karta nemala byť vydaná," uviedol obyvateľ Ružinova Branislav.
Na jeho námietku dostal všeobecnú odpoveď, že postupovali podľa platného VZN, ktorý vydanie karty neumožňuje. "Na to, aby dostal parkovaciu kartu, musí mať trvalý pobyt viazaný na byt v danej zóne," povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Dagmar Schmucková. Trvalý pobyt získal bez problémov a s apartmánom nebol žiaden problém. "Ľudia, ktorí bývajú v apartmánoch, tak môžu mať aj trvalý pobyt. Jedinou podmienkou je, aby mali v poznámke na liste vlastníctva uvedené, že je to apartmán. Ak by išlo o nebytový priestor, tam sa trvalé pobyty nedávajú," uviedla hovorkyňa MČ Bratislava - Ružinov Tatiana Tóthová. Na získanie parkovacej karty teda trvalý pobyt nestačí. "Základom je, že parkovacie karty sa vydávajú za byty a apartmány nie sú bytové priestory, neboli určené na celoročné bývanie," povedala Schmucková.
Isto si kladiete otázku ako to súvisí s parkovaním, prečo sa potom vydáva trvalý pobyt a prečo sa vôbec stavajú? "Apartmány generujú iné nároky na parkovacie miesta ako bytové domy, čo neprispieva k zlepšeniu situácie," uviedla Schmucková. Skratka, čím viac bytov v lokalite, tým menej parkovacích miest sa ujde tamojším obyvateľom. Preto územný plán určuje počet bytov, ktoré je možné tam postaviť. Obmedzený počet zároveň garantuje obyvateľom, že budú mať kde zaparkovať. A prečo sa aj napriek tomu stavajú apartmány? "Súvisí to s praxou developerov, ktorí niekedy budovali apartmány ako tzv. prezlečené byty," uviedla Schmucková.
Parkovacia politika, ale aj limity na počet novopostavených bytov v danej lokalite sú v konflikte s dlhodobým nedostatkom bývania na Slovensku. "Developeri si zvykli - je to v prospech občana, si zvykli riešiť problém tým, že kolaudovali tieto priestory ako apartmány," povedal predseda Dozornej rady NARKS Ľubomír Kardoš. Štátu sa nedarí už desaťročia stavať dostatok bytov, developeri sa prirodzene snažia dopyt uspokojiť aj stavaním apartmánov. Na druhej strane to prináša ich majiteľom viacero problémov. "Banky to neradi zakladali na hypotekárny úver, pretože ...ide o nebytový priestor," dodal Kardoš.