Po vlakovej nehode vyplávali na povrch problémy s rádiovou komunikáciou. Železnice ich chcú odstrániť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
VRÚTKY / Pri vlakovej nehode, ktorá sa stala medzi Varínom a Vrútkami vyplával na povrch zásadný problém. Nefungujúca komunikácia. Aj úsek železničnej trate, kde došlo k nehode, totiž patrí k tým, kde neexistuje priame rádiové spojenie medzi rušňovodičom a výpravcom. V prípade mimoriadnej udalosti sa teda strojvodca musí spoľahnúť iba na mobil. No a pri situácii, ktorú treba riešiť presne a rýchlo, to nemusí stačiť.
Aj keď osobný vlak uviazol na trati pre poruchu zberača, hlásil dispečingu túto udalosť rušňovodič svojim vlastným mobilom, lebo inú možnosť nemal. "Takže sprievodčíčka nás vlastne ukľudnila, že pomoc príde, že treba len čakať," opísala cestujúca Eva Lacová. "Pre uviaznutý vlak bol vypravený posunujúci rušeň z Vrútok, ktorý šiel na koľaj obsadenú uviaznutým vlakom, na základe rozkazu napísaného výpravcom ŽST Vrútky," vysvetlil hovorca ZSSK Tomáš Kováč. "Pomocný rušeň, ktorý ale vrazil do osobného vlaku," dodal minister dopravy Andrej Doležal.
Podľa ŽSSK riešenie takýchto situácií je mimoriadne náročné na komunikáciu a svoju úlohu tu zohráva tiež ľudský faktor. "Aj v tomto prípade sa ukázalo, že ak by na danej trati bolo zriadené traťové rádiové spojenie rušňovodiča s výpravcom, nemuselo k tejto udalosti dôjsť," dodal hovorca ZSSK. "GSMr je vlastná sieť ŽSR, ktorú sme spustili v roku 2008 v pilotnej prevádzke. Využívaná je predovšetkým na riadenie železničnej prevádzky, organizovanej dopravy a v ostrej prevádzke aj na núdzové zastavenie vlakov," vysvetlila hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.
V nasledujúcej mape, sú červenou farbou označené úseky tratí, kde môžu medzi sebou železničiari komunikovať cez vysielačky prostredníctvom ich mobilnej siete.
ŽSR
ŽSR plánujú rozšíriť svoju rádiovú komunikáciu aj na ďalšie úseky, vrátane toho, kde sa stala nehoda. Samozrejme, rušňovodiči zo svojich skúseností vedia, aké riziko predstavuje takéto chýbajúce spojenie. "O to viac ma prekvapuje, že ŽSSK mieni pokračovať v dlhoročnej snahe a rušiť sprevádzajúci personál," vyjadril sa viceprezident Federácie strojvodcov Peter Dubovský. Strojvodcovia vravia, že ide o úseky tratí na východnom Slovensku. V súvislosti s nehodou rušňa a osobného vlaku pred Vrútkami, polícia začala trestné stíhanie pre všeobecné ohrozenie. A v okolitých nemocniciach ešte zostávajú hospitalizovaní ľudia, ktorí sa zranili pri tejto havárii.