Dovolenky sú v plnom prúde. Prinášame TIPY, ako zvládnuť problémy v zahraničí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Tento rok môže byť cestovanie na dovolenku letecky o niečo problematickejšie ako v minulosti. Letiská hlásia menej zamestnancov, letecké spoločnosti narastajúce náklady a k tomu treba pripočítať pribúdajúce štrajky a mimoriadne okolnosti - a problémy sú na svete. O tom, aké máme práva v leteckej doprave, sme sa zhovárali s prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárii a agentúr - Romanom Berkešom.
Odmietnutie nástupu do lietadla
Nástup do lietadla možno odmietnuť v týchto prípadoch:
- z bezpečnostných alebo zdravotných dôvodov alebo z dôvodov ochrany pred protiprávnym konaním, alebo ak nemáte potrebné cestovné doklady
- ak ste v rámci spiatočnej letenky nevyužili cestu tam,
- ak ste nenastúpili na jeden z prípojných letov uvedených v rezervácií
- ak nemáte potrebné doklady pre domáce zviera, ktoré s vami cestuje
Ak ste sa načas dostavili na odbavenie s platnou rezerváciou letu a cestovnými dokladmi a bol vám odmietnutý nástup do lietadla z dôvodu prekročenia kapacity letu alebo z prevádzkových dôvodov, a dobrovoľne sa nevzdáte svojho miesta, máte nárok na:
- odškodnenie
- právo vybrať si medzi náhradou výdavkov, presmerovaním alebo zmenou rezervácie na neskorší termín a
- pomoc
Zrušenie letu:
- zrušil sa pôvodný letový poriadok a presunuli vás na iný plánovaný let
- lietadlo síce odletelo, no bolo nútené vrátiť sa na letisko odletu a došlo k vášmu presunu na iný let
- lietadlo doletelo na letisko, ktoré nie je konečnou destináciou, ktorú máte uvedenú na letenke, s výnimkou týchto prípadov:
- akceptovali ste presmerovanie letu (za porovnateľných prepravných podmienok a v čo možno najskoršom termíne) na letisko vašej konečnej destinácie alebo inej destinácie, s ktorou ste súhlasili. Takýto prípad sa považuje za meškanie, a nie zrušenie.
- letisko príletu a letisko pôvodnej konečnej destinácie obsluhujú rovnaké mesto alebo región. Takýto prípad sa považuje za meškanie, a nie zrušenie.
V prípade zrušenia letu máte nárok na náhradu výdavkov, presmerovanie alebo návrat, ako aj nárok na pomoc a právo na odškodnenie.
Nárok na odškodnenie vzniká, ak vás o zrušení letu informovali menej ako 14 dní pred plánovaným termínom odletu. Prepravca má povinnosť preukázať, či vám bola poskytnutá informácia o zrušení letu a kedy sa tak stalo. Pokiaľ si túto povinnosť nesplní, môžete o pomoc požiadať vnútroštátny orgán vašej krajiny (kliknite tu) .
Nárok na odškodnenie nevzniká, ak prepravca preukáže, že k zrušeniu došlo z dôvodu mimoriadnych okolností, ktorým sa nedalo zabrániť ani v prípade všetkých primeraných opatrení.
Meškanie letu
V prípade meškania odletu máte nárok na pomoc, náhradu výdavkov a spiatočný let, v závislosti na dĺžke meškania a letovej vzdialenosti.
Ak ste do konečnej destinácie doleteli s dlhším ako trojhodinovým meškaním, máte nárok na odškodnenie; výnimku predstavuje meškanie z dôvodu mimoriadnych okolností.
Podrobnejšie informácie k vyššie uvedeným okruhom možných problémov nájdete TU.
Dovolenka vo svete