Skvost niekdajšieho Československa: Slovenská strela sa presunula do Bratislavy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Skvost niekdajšieho Československa - Slovenská strela sa presunula z Vysokých Tatier do Bratislavy. Do našich veľhôr prišla z Česka a bola to prvá cesta tohto vlaku za hranice, odkedy je v múzeu. Má symbolizovať pevné vzťahy a súdržnosť oboch národov.
Hudbou hradnej stráže zahájila Česká republika predsedníctvo v Rade európskej únie na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. Česi majú podporu aj od nás. "Veľmi sa teším z toho, že sa to spojilo do takého súbehu vášho predsedníctva v rámci Európskej únie a nášho predsedníctva v rámci Vyšehradskej štvorky. verím, že urobíme množstvo dobrých rozhodnutí pre občanov v rámci celej EÚ," uviedol minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO):
Symbolom bývalej československej republiky a súčasnej súdržnosti medzi dvomi štátmi je podľa ich predstaviteľov aj legendárna Slovenská strela. "Je to česká kultúrna pamiatka, ktorá má slúžiť ako propagácia českej kultúry práve v deň, kedy Česká republika zahajuje svoje predsedníctvo v EÚ," hovorí český veľvyslanec Tomáš Tuhý.
Slovenská strela bola zaradená do prevádzky 13. júla 1936. Cestujúci sa mohli týmto unikátnym skvostom odviesť na trati medzi Prahou a Bratislavou. "Vtipné na tom je, že aj dnešné pendolíno, ktoré spája Prahu s Bratislavou, dáva tú podobnú vzdialenosť za podobnú rýchlosť, ako táto slovenská strela dávala v medzivojnovom období, a to bolo 4h 20," tvrdí minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina). "Vystihuje to, čo Slovenská a Česká republika má medzi sebou, tou je úžasná spolupráca," hovorí minister vnútra Roman Mikulec (OĽaNO).
V tej dobe to bol jeden z najmodernejších rýchlovlakov v Európe. Výnimočná je, ako po technickej stránke, tak aj umelecko-remeselným prevedením. "Naši hostia v tej dobe mohli dostať plný servis, cez kvalitné vína, výbornú kávu a drobné občerstvenie," hovorí pán zo servisu, Petr Štepánek.
Slovenské strely boli pôvodne postavené dve. Stopku im dala druhá svetová vojna. "V roku 1939 zostali odstavené. Hlavným dôvodom bolo to, že spaľovali benzín a ten bol potrebný pre nemecké tanky," informuje vedúci reštaurátor, Ján Palas. Po oslobodení bola prevádzka oboch motorových vlakov obnovená. No prestali svojou kapacitou vyhovovať.